Svømmehals-svineri

Unge sjusker med hygiejnen, når de bader.

DER TALES så meget om svineri på veje og gader, men der tales ikke om det svineri, der findes på Århus Svømmestadion.

Min første erfaring med svømmehaller fik jeg som barn i Svømmebadet Spanien i Århus. Her gik kittelklædte ældre damer rundt og sørgede for, at alle tog et blikfad med vand, en tot træuld og sæbe.

Derefter skulle man gå hen til en vask, hvor en grundig afvaskning af hele kroppen og håret blev nøje overvåget. Så skulle man under bruseren for at få skyllet sæben af.

Blikfadet skulle selvfølgelig sættes på plads, og træulden smides i den dertil indrettet kurv.

Turen gik derefter ned ad trappen til selve bassinet - ikke løbe og råbe. Disse badedamer oplevedes af os børn som skrappe, og det er klart, at vi frygtede dem, men de fortalte os også, hvorfor vi skulle vaske os, og vi lærte, at det var noget svineri at svømme i et bassin, som også mange andre skulle svømme i, hvis vi var snavsede.

På Århus Svømmestadion findes desværre ingen badedamer. Her findes svineriet, og det er specielt de unge svømmeres adfærd, svineri, manglende hygiejne og manglende hensyntagen, der er uacceptabelt. Og de unge mennesker kommer endda fra klubber og skoler.

Alt flyder

I omklædningsrummet flyder det med hår, papir og snavs. Nogle unge sidder på bænkene og spiser mad eller taler i mobiltelefon. Tøjet bliver smidt ind i skabene i omklædningsrummet, uden at der puttes en 20'er i - selv om man får mønten tilbage.

Andre er dermed forhindret i at benytte sig af svømmestadions gode tilbud om at have sit tøj i sikker forvaring under svømmeturen. Mange af Klubsvømmerne ifører sig badedragten i omklædningsrummet.

I baderummet foregår det således:

Toiletbesøg før svømmeturen uden efterfølgende afvaskning, eller toiletbesøg under svømmeturen med afskylning iført badetøj, herefter en let aftørring, hvorefter de T-shirts, bikinier, underbukser, der er blevet brugt under svømmetræningen, samt eventuelle anvendte håndklæder, hænges til tørre i saunaen. Brug af hamphandsker, hårbørstning, hårfjernings- og peelingcremer foregår også i saunaen.

Kun få - jeg er blandt dem - orker at gøre opmærksom på forholdene, men vi får også svar på tiltale.

De talrige henvendelser til de ansatte i svømmehallen bliver besvaret med den besked, at der ikke er personale nok. De unge svømmeres adfærd bliver accepteret af klubbernes svømmetrænere, selv om det er tydeligt at se, om man er våd eller har en våd badedragt på, når svømmerne kommer fra omklædningsrummet.

Blæser på reglerne

Overalt i bruserummet og sauna er der skiltning om reglerne, men de bliver ikke fulgt.

Det værste svineri er, når jeg svømmer om lørdagen, hvor der er klubsvømmere. Om mandagen er det anderledes. Her er de badende svømmere fra klubber med voksne og pensionister.

Hvordan det ser ud de øvrige dage, ved jeg ikke, men studerende, klubsvømmere og idrætsudøvere bruger vel også Århus Svømmestadion på andre dage?

Tiden er også moden til, at der blev bygget en ny, stor svømmehal til almindelige motionister, der ikke ønsker at svømme under klubsvømning el. lign.

Århus er en stor by, og der er mangel på gode og rummelige svømmefaciliteter - uden svineri.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen