Hvorfor ikke Århus?

MED FORUNDRING og vantro modtog vi lige inden jul meddelelse om, at kulturministeren efter lang betænkningstid har udpeget de kommuner, der skal være hjemsted for fremtidens centralbiblioteker. Århus var ikke imellem.

Som følge af en reform nedskæres antallet af centralbibliotekskommuner med fuld virkning fra 2010 fra 16 til seks.



Det betyder, at det statslige grundtilskud til Århus Kommune på 5,8 mio. kr. årligt forsvinder.



Opgaverne, som hovedsagelig knytter sig til indkøb og formidling af smalle, men vigtige fagbøger og anden litteratur, musik og andre medier samt kompetenceudvikling, forsvinder naturligvis også.



Kulturministeren har i sin udvælgelse blandt andet lagt vægt på antallet af udlån til andre kommuner.



Det bekymrer os, at han og hans embedsmænd tilsyneladende har overset, at Århus Kommunes Biblioteker ikke kun er centralbibliotek for et betjeningsområde uden for Århus Kommune, men også for materialeoverbygningen til knap 300.000 borgere inden for kommunens grænser - herunder en lang række uddannelsessøgende, som erfaringsmæssigt anvender bibliotekerne intensivt.



Færre bøger



For borgerne i Århus betyder beslutningen, at der bliver færre bøger på bibliotekerne, og for samfundet betyder den, at de bøger, borgerne efterspørger, i større omfang skal transporteres fra Herning og andre biblioteker til Århus, selv om Århus har en grundsamling med en langt større titelspredning.



At Århus Kommunes Biblioteker også gennem de seneste 10-15 år har været et af de mest innovative og fornyende biblioteker kan synes at være en biting i denne sammenhæng, men vi må udtrykke en vis bekymring over, om ansvaret for den kompetence- og faglige udvikling, som ifølge reformen primært skal tillægges centralbibliotekerne, også bliver placeret rigtigt.



Med argumentet ”et komplet sæt af opgaver” til centralbibliotekerne skal forhandlinger af licenser til e-bøger og andre digitale tjenester som kompetenceudvikling og faglig rådgivning placeres på bibliotekerne i Herning, Vejle, Aalborg, Odense, Roskilde og Gentofte.



Forekommer uklogt



Det forekommer uklogt, at Århus Kommunes Biblioteker skal modtage sådanne ydelser fra Herning, selv om Århus f.eks. har spillet en særdeles aktiv rolle i licens- og ophavsretsarbejdet på nationalt plan og formentlig har en del mere erfaring i og viden om behovene hos uddannelsessøgende og -institutioner - blandt andet fordi byen har så mange flere uddannelser.



Århus Kommunes Biblioteker modtog Bill og Melinda Gates Fondens pris i 2004 og blev i 2007 nummer to blandt offentlige virksomheder i ”Innovation Cup”. Desuden blev institutionen også nummer to blandt alle kulturinstitutioner i ”Bedst på Nettet”. Alt dette understreger Århus-bibliotekernes evne til at skabe udvikling og kvalitet i opgaveløsningen.



Mere regional end faglig



For os at se er kulturministerens disposition begrundet mere i regional fordelingspolitik end i faglige argumenter.



Tæller anerkendelse nationalt og internationalt ikke?



Er effektiv udnyttelse af ressourcerne ikke blandt de parametre, man vægter, når man skal udvælge de fremmeste biblioteker i Danmark?



Er det ligegyldigt, at Århus satser på at opføre et nyt og moderne hovedbibliotek til afløsning for det gamle?



Vi nærer for så vidt ingen illusioner om, at beslutningen gøres om, men vi må sikre, at de udviklingsmæssige elementer i reformen kommer til at nyde fremme.



Ingen kan være i tvivl om, at bibliotekerne er blandt de samfundsmæssige institutioner, som er med til danne sammenhængskraft i det videnssamfund, som udvikles i Danmark.



Hvis det skal fortsætte, må det statslige engagement på biblioteksområdet ikke reduceres til regionalpolitik, men skal fokusere på udvikling og dermed også tilgodese vækst- og innovationscentre som Århus.



Andre læser

Mest læste

Del artiklen