Går i rette med kritik: Alle børn og unge i Aarhus Kommune skal have lige muligheder i livet
Overordnet set kommer dagtilbuddene i Aarhus Kommune til at have flere penge mellem hænderne i 2024 end i 2023. Ikke det modsatte, som en debattør skriver.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I debatsektionen i onsdagens udgave af JP Aarhus beskylder en forælder mig for at ville »plukke håret af en skaldet«, ligesom hun mener, at jeg »ad bagdøren« vil »gennemtvinge en horribel ordning«.
Jeg må ærligt erkende, at jeg ikke forstår kritikken. Faktisk er jeg usikker på, hvad skribenten hentyder til. Fordi der er ikke blevet foretaget ændringer i budgettildelingsmodellen for dagtilbud i Aarhus Kommune, som øger forskellene i dagtilbuddenes økonomi på tværs af kommunen.
Tværtimod er det blevet besluttet – under forudsætning af, at de statslige puljemidler til udsatte består – at udfase en særtilskudsordning, der primært går til tre dagtilbud med mange sårbare, og er betalt af de øvrige dagtilbud. Ordningen udgør en ganske lille del af budgettet på dagtilbudsområdet (ca. 0,3 pct.). Alt andet lige kommer det til at betyde, at dagtilbuddene over en bred kam stilles mere lige økonomisk end tidligere.
Når det er sagt, er min holdning til behovet for ekstra økonomisk støtte til udsatte og sårbare børn og unge i Aarhus Kommune uændret. Jeg mener fortsat, at alle børn og unge i Aarhus Kommune skal have lige gode muligheder i livet.
Hvis det skal lykkes, er vi nogle gange nødt til at stille vores tilbud forskelligt for at stille dem lige. Fordi omfanget og kompleksiteten i de pædagogiske opgaver varierer meget på tværs af tilbuddene. På tværs af kommunen. Det er en realitet, jeg er nødt til at forholde mig til.
Jeg er også nødt til at forhold mig til den økonomiske ramme, Børn og Unge tildeles. Hvert år kæmper jeg med næb og klør for flere midler til børnene og de unge, når der er budgetforhandlinger i Aarhus Kommune. Det var også tilfældet i år.
Skribenten påstår, at »børnene skal spare«. Det er ganske enkelt ikke korrekt. Aftalen om næste års budget i Aarhus Kommune endte med et lille plus til Børn og Unge efter omfordelingen på tværs af alle magistratsafdelinger til den såkaldte velfærdspulje.
Det betyder bl.a. at dagtilbudsområdet tilføres flere penge, end der tages. Måske budgettet i det selvejende dagtilbud, skribentens børn går i, er mindre i år end det var sidste år. Det kan bl.a. skyldes faldende børnetal, lavere sårbarhed i børnegruppen og meget andet.
Men overordnet set kommer dagtilbuddene i Aarhus Kommune til at have flere penge mellem hænderne i 2024 end i 2023. Der bliver med andre ord ikke trukket noget tæppe væk under børn og pædagoger i Aarhus Kommune, som skribenten giver udtryk for.
Er det så nok? Er jeg tilfreds? Nej, slet ikke. Mange dagtilbud – og skoler for den sags skyld – i Aarhus Kommune er voldsomt økonomisk pressede.
Flere steder har skribenten ret; der er ganske enkelt ikke flere penge. Det forstår jeg, og det er jeg slet ikke tilfreds med. Og det er derfor, jeg mener, at regeringen bør sende flere penge til kommunerne, som løfter opgaven med den borgernære velfærd i Danmark. Og det er derfor jeg af flere omgange har argumenteret for, at vi skal hæve kommuneskatten i Aarhus Kommune marginalt.
Så vi bl.a. kan give dagtilbuddene bedre økonomiske vilkår og normeringer, som understøtter det pædagogiske personales store og flotte indsats ude i vuggestuerne og børnehaverne. Så alle børn og unge i Aarhus Kommune har lige muligheder for udvikling og trivsel. Det vil jeg blive ved med at kæmpe for.