Vi frygter, at infrastrukturen ikke kan bære presset fra den voldsomme fortætning

Viborgvej og andre veje i bydelen er udgangspunkt for mange bekymringer og stor debat i Hasle.

Artiklens øverste billede
I krydset Hasle Ringvej/Herredsvej er der de seneste fem år sket flest uheld med personskade i Aarhus.

Hasle er mangfoldig, både kulturelt og i boligformer. Der er således mange forskellige interesser i Hasle, ikke mindst efter kommunens udviklingsplan begynder at tage form flere steder. Det helt store emne i Hasle er den tiltagende fortætning og medfølgende trafik.

Viborgvej, hovedåren gennem bydelen, er udgangspunkt for mange bekymringer og stor debat i Hasle og formentlig resten af Aarhus med. Her planlægges letbaneudbygning – eller måske et BRT busspor. Uanset hvad så er den foreløbige plan at lade sporet gå op ad Viborgvej og hen ad Ryhavevej til Brabrand. Samtidig med denne store trafikale ændring ønsker kommunen at udvide og fortætte beboelsen i cirka samme linje. Det er uklart om dette medfører ekspropriering.

Hasle Fællesråd forudser store trafikale udfordringer i et område, som allerede er meget trafikalt udfordret. Ikke kun på grund af den nye bane i sig selv, men også som følge af de mange nye tilflyttere, fortætningen i området medfører.

Herredsvej, der som en smutvej forbinder Viborgvej og Hasle Torv med Skejby, er allerede fyldt til bristepunktet – især med gennemkørende bilister. Dette på trods af at den sydlige ende af Herredsvej både huser skole og daginstitution med deraf følgende uerfarne og bløde trafikanter.

Udfordringen med tæt trafik på skole og institutionsvej går igen på Klokkervej, der i praksis forbinder det nordlige Brabrand med Fuglebakken og Høje Hasle, dog med den forskel at man på Klokkervej kan køre forholdsvist hurtigt. Selvforstærkende udfordringer, der ikke ligefrem fremmer cyklisme eller trafiksikkerhed.

Flere steder i Hasle har borgerne påpeget betydelige trafikale udfordringer, bl.a. langs Jernaldervej og Herredsvej. Her er der tæt beboelse og mange tilknyttede biler, samtidig med at vejene er gennemkørselsveje for pendlere. Det giver især udfordringer i myldretid, når man skal ud på Jernaldervej eller Herredsvej fra en af sidevejene. Også her forudser vi en intensivering af problemet med den planlagte fortætning. Vi er bekymret for, at infrastrukturen ikke kan bære presset af de mange biler, der følger den megen nybyggeri. Borgere, der henvender sig til fællesrådet, mener, at hensynet til boligudviklere og tilflyttere langt overstiger hensynet til eksisterende lokale beboere.

Langs Ryhavevej er flere byggerier allerede godkendt og begynder at skyde op. Det ser ud til, at projekterne bliver presset til det yderste, også mere end kommunalplanen lægger op til – og uden hensyn til de eksisterende genboer. Der bygges højt og ganske tæt på de lave naboejendomme, samtidig med at altaner og tagterrasser placeres med kig direkte ned i folks haver.

I Hasle Fællesråd følger vi udviklingen. Vi glæder os over en spirende lydhørhed fra kommunens ansatte. Vi håber, at den kommende arkitekturpolitik kan styre byudviklingen i en bedre retning. Vi ser frem til en fortsat god dialog, både med kommunens ansatte og Hasle borgerne.

Vi håber også, at vores arbejde giver byrådet et indblik i nogle af de praktiske udfordringer, som fortætningsstrategien medfører. Til slut vil vi gerne opfordre beboere i Hasle til at deltage i Hasle fællesråds møder, arrangementer og drøftelser, så vi kan få et bredere grundlag for vores input til Aarhus Kommune.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.