Lytter Aarhus Kommune kun til boligejerne?

Vores børn kan fortsat springe for livet i Herredsvej/Ringvejen-krydset, for politikerne kunne åbenbart ikke være mere ligeglade med dem.

Artiklens øverste billede
Herredsvej og krydset ved Herredsvej/Ringvejen er et af de mest trafikerede steder i Aarhus – og der, hvor der sker flest uheld, skriver Sarah Jost Sandberg, der er utilfreds med kommunens indsats i forhold til at forbedre situationen for gående og cyklende i området. Arkivfoto: Tanja Carstens Lund

Aarhus Kommune er kendt for at elske forkromede prestigeprojekter: letbane, kulturhovedstad og supersygehus for at nævne nogle få nyere projekter.

Det er konsekvenserne af det sidstnævnte projekt, der sammen med kommunens forfordeling af Hasles boligejere er baggrunden for dette læserbrev.

Siden Skejby Sygehus er blevet voldsomt udbygget, og et hav af arbejdspladser er flyttet derud, er trafikken igennem Hasle og især ad Herredsvej steget voldsomt. Herredsvej og krydset ved Herredsvej/Ringvejen er et af de mest trafikkerede steder i Aarhus – og der, hvor der sker flest uheld.

Det har kommunen endelig fået øjnene op for, og omkring påske gik man i gang med at forbedre situationen.

Rygterne på vandrørene (ingen officiel udmelding fra kommunen er ”naturligvis” meldt ud) siger, at der laves en indre ringvej og støjmur mellem Herredsvej og ind mod kalenderkvarteret. Det er jo gode nyheder for boligejerne i kalenderkvarteret, som kan se frem til mere ro, stille privatveje og endnu sikrere skolevej for kvarterets børn.

Os på den anden side af Herredsvej i boligforeningsboligerne, vi er til gengæld fuldstændig prisgivet. Vi bliver ignoreret, glemt og holdt for nar!

Jeg havde håbet, at der i al ombygningen af Herredsvej ville komme et lyskryds ved Snogebæksvej. Det ville regulere trafikken, så beboerne fra både Snogebæksvej og Trillegårdsvej fik en chance for at komme over Herredsvej, og det ville give vores små, bløde trafikanter mulighed for at krydse vejen og komme over til kalenderkvarterets tunnel under Ringvejen – så børnene endelig kunne få en rimelig sikker skolevej.

I stedet vælger kommunen nu klart og tydeligt at favorisere boligejerne i kalenderkvarteret og udelukkende forbedre trafikforholdene for dem. Beboerne i Trillegården kan så fortsætte med at lave småfarlige U-vendinger for at kunne køre mod Hasle Skole, midtbyen og Ringvejen. Og vores børn skal fortsat springe for livet i Herredsvej/Ringvejen-krydset, for politikerne kunne åbenbart ikke være mere ligeglade med dem!

Der er lige pt. alletiders gyldne mulighed for at forbedre trafiksituationen for både bilister og skolebørn. Men den forpasses til fordel for støjmur for nogle få villaer på ”den rigtige side” af Herredsvej.

Jeg er forarget, jeg er harm, og jeg er pissesur over, at politikerne så tydeligt favoriserer boligejerne. Og jeg håber, de når at stoppe op og revurdere deres planer for Herredsvejsprojektet, så det vil tilgodese beboere på begge sider af Herredsvej!

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.