Nej til afspecialisering af pædagoguddannelsen: Børn og mennesker med handicap har ikke samme behov

Pædagoger arbejder med vidt forskellige mennesker, som har vidt forskellige behov.

Artiklens øverste billede
Tegning: Niels Bo Bojesen

En pædagog er ikke bare en pædagog.

Det pædagogiske felt er et højt specialiseret område, og det skal pædagoguddannelsen afspejle.

Pædagoguddannelsen består i dag af tre specialer: dagtilbudspædagogik, skole- og fritidspædagogik og social- og specialpædagogik. Men for nylig har repræsentanter fra professionsskolerne anbefalet, at specialiseringen afvikles.

Det er en helt forkert vej at gå. For pædagoger arbejder med vidt forskellige mennesker, som har vidt forskellige behov.

Der er stor forskel på, hvordan man som pædagog arbejder med et barn i en daginstitution, og hvordan man arbejder med en voksen med autisme på et specialiseret botilbud. Derfor vil konsekvensen af afspecialisering være, at arbejdsgivere fra dag ét er nødsaget til at efteruddanne alle nyansatte til at kunne tage godt hånd om de mennesker, pædagogen skal arbejde med.

Den seneste evaluering af pædagoguddannelsen fra efteråret viser, at 6 af 10 nyuddannede socialpædagoger kun delvist føler sig klædt på til det arbejde, der venter i praksis. Det understreger, at der i stedet er brug for at styrke specialiseringen på uddannelsen.

En udvidelse af specialiseringen fra to et halvt år til tre år vil klæde de studerende endnu bedre på til at varetage komplekse opgaver på socialområdet, hvor flere borgere lever med dobbeltdiagnoser og har brug for individuel støtte.

En stærkere faglig specialisering vil også have stor betydning for de pædagoger, der i dag arbejder på socialområdet.

Rambøll har i en ny undersøgelse påvist, at andelen af uddannede socialpædagoger har betydning for sygefravær og personaleudskiftninger. Det er blot halvdelen af alle medarbejdere på det specialiserede voksenområde, der er uddannet socialpædagoger. Mange er ufaglærte. Og det betyder, at der trækkes store veksler på de pædagoguddannede kollegaer.

Derfor skal vi også arbejde på at styrke specialiseringen ude på arbejdspladserne. Vi har blandt andet taget initiativ til en ny meritpædagoguddannelse, som medarbejdere uden pædagogisk uddannelse kan tage parallelt med deres ansættelse. Og vi samarbejder om at etablere specialiserede introduktionsforløb for nyuddannede medarbejdere.

Men vi skal først og fremmest insistere på at give de nyuddannede pædagoger en god ballast med fra studiet.

I en tid, hvor socialområdet er under stigende pres – både økonomisk og rekrutteringsmæssigt – vil en langsigtet strategi med flere specialiserede medarbejdere have stor betydning for både medarbejderes og borgeres trivsel.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.