Alle børn har ret til at gå på den lokale skole

Flere børn med udfordringer skal gå på en skole tæt på, hvor de bor. Derfor bør vi udbrede brugen af Nest-klasser i Aarhus Kommune.

Artiklens øverste billede
Skole - skolegang - integration. Tegning Rasmus Sand Høyer

Børn med udfordringer har ret til at gå på en skole tæt på, hvor de bor. Så de nemmere kan være sammen med deres venner og ikke ekskluderes fra det fællesskab, det er så vigtigt, de bevarer kontakten til. Derfor bør vi udbrede brugen af de såkaldte Nest-klasser til flere skoler i kommunen, så den lokale folkeskole på sigt kan blive et tilbud til flere børn i skoledistriktet – uanset hvilke vanskeligheder eller udfordringer de kommer med.

Nest betyder rede på engelsk. Et trygt og varmt sted, hvor man føler sig hjemme. Hvor man trives. Men ordet har også givet navn til en undervisningstilgang, hvor børn med autisme eller andre vanskeligheder trives og lærer sammen med børn uden – og omvendt. Undervisningen tilrettelægges efter specialpædagogiske principper, bl.a. med to voksne i klassen, hvilket alle børn drager nytte af.

De såkaldte Nest-klasser er en stor succes i Aarhus Kommune. Så stor, at Folketinget i april havde inviteret skolelederen på Katrinebjergskolen, Christian Hyltoft Hellum, til en høring om inklusion i folkeskolen. Her holdt han oplæg om skolens erfaringer med Nest siden 2014 som en måde at inkludere elever med udfordringer i den almindelige undervisning.

Inklusion i folkeskolen er en svær og udfordrende opgave, og heller ikke Nest-klasser er et mirakelmiddel uden udfordringer, som med et trylleslag kan fjerne alle problemer. Men grundtanken om, at afstanden mellem almen- og specialområdet skal være kortere, er rigtig. Det viser vores analyse af bredere børnefællesskaber på skoleområdet, og det viser de gode erfaringer med Nest-klasserne i Aarhus Kommune, som adskillige andre kommuner i Danmark lader sig inspirere af og er interesserede i også at implementere på deres skoler.

Børn med udfordringer har ret til, at kommunen gør, hvad den kan, for at de ikke bliver ekskluderet fra det lokale fællesskab, fordi de skal gå i skole langt fra deres hjem. At gå på den lokale skole betyder, at eleverne kan bevare kontakten til deres venner, også selv om de har særlige behov, deres venner ikke har, og som kræver ekstra støtte i skolehverdagen.

Behovet for gode specialtilbud er der naturligvis stadig. Der vil fortsat være brug for alternativer til Nest både i form af specialskoler og specialklasser, som med fordel i højere grad, end det er tilfældet i dag, kunne blive placeret lokalt. Men jeg mener alligevel, vi bør udbrede brugen af Nest-klasser til flere skoler i kommunen, så den lokale folkeskole på sigt kan blive et tilbud til alle børn i skoledistriktet.

Fordi vi skal tilbyde en tryg rede tæt på hjemmet til de elever, der har det vanskeligt og har brug for ekstra støtte i hverdagen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.