Lad os nu løfte os til gavn for hele Østjylland

Som tidligere havnearbejder igennem flere år på Aarhus Havn og som gammel grenaadreng har jeg igennem hele livet opholdt mig tæt på og ved en havn. Derfor er jeg ikke i tvivl om, hvor meget værdi en havn har for befolkningen, virksomhederne og ikke mindst for udviklingsmulighederne i området.

Lige nu er der en kæmpe debat om udviklingsmuligheder på Aarhus Havn, og det forstår jeg jo godt. Derfor er jeg også glad for den debat, der er i JP Aarhus, og takker Finn Kruger Johnsen for hans henvendelse til mig i avisen.

Men trods debatten har jeg svært ved at forstå, at man ikke løfter den til en større diskussion om Østjyllands mulighed for at vækste. Og her er nøglen til vækst ikke kun via Aarhus og havnen, da resten af Østjylland også har rigtig meget at byde ind med.

Hvorfor er det, at man bruger så meget krudt på at snakke om udbygning af en havn, når der er masser af billigere og endda bedre muligheder et andet sted tæt på? Hvorfor er det, at man ikke ser til Grenaa Havn, som har masser af kompetencer og masser af plads til netop bulk, transit og mange andre ting, som kræver faglig dygtighed og plads? Og hvorfor er det, at Aarhus ikke går i samarbejde med Grenaa Havn i stedet for at køre sololøb?

Jeg vil gerne opfordre politikerne i Aarhus samt ledelsen af Aarhus Havn til at gå i dialog med Grenaa og finde en vej, hvorved vi kan samarbejde og både bruge og styrke hinandens kompetencer og muligheder.

Jeg tror på, at vi alle har brug for et stærkt vækstcenter i og omkring Aarhus og dens udmærket havn, men jeg tror også, at Aarhus har brug for alle vi andre.

Jeg vil i hvert fald stille mig til rådighed, både hvad angår dialog og for at finde vilje og vej til en løsning til gavn for os alle. Og med flere udviklingsmuligheder på havnen i Grenaa kan vi jo også løfte det område til gavn for hele Djursland, også Aarhus.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.