Samarbejde mellem Aarhus og Grenaa fjerner ikke lastbiler
Ønsker man både at bevare Aarhusbugten og Aarhus Havn, bør man gå ind på Skrivunder.net og tilslutte sig forslaget ”Udbyg Aarhus midi-havn som en maxi-havn ved Glatved uden landtransport mellem havne”.
Foreningen Beskyt Aarhusbugten kan desværre ikke forhindre udvidelse af Aarhus midi-havn ved at anbefale et samarbejde med Grenaa midi-havn. For naturligvis skal Aarhus Havn udvides, i dybden, ikke i bredden. Og det kan kun ske ved Glatved. Som foreningen desværre fortier både i sit høringssvar og ved demonstrationen den 19. marts.
Containertrafikken vokser især mellem Østeuropa og Østasien, hvorfra maxi-skibe skal sejle så tæt som muligt på Østersøen, før de omlastes til midi-skibe fra midi-havne. Der er derfor brug for en maxi-havn mellem Nordsøen og Østersøen, og Djursland har her en perfekt beliggende naturhavn ved Glatved lige ud til sejlrute Tango, den østlige af EU’s fire motorveje på havet.
Benyttes Aarhus midi-havn som omlastningshavn, skal hver anden container først aflæsses i Rotterdam maxi-havn, hvorefter 10.000 containere skal sendes ad E45 og gennem eller under Aarhus til Aarhus midi-havn for at omlastes til midi-skibe.
Som ellers kunne vente i Grenaa midi-havn på, at maxi-skibet ankom til Aarhus MegahavnGlatved. For her at modtage containere direkte uden mellemliggende landtransport. Altså i overensstemmelse med EU’s to direktiver, fra land til vand og bæredygtig & smart mobilitet.
Så ønsker man både at bevare Aarhusbugten og Aarhus Havn, bør man gå ind på Skrivunder.net og tilslutte sig forslaget ”Udbyg Aarhus midi-havn som en maxi-havn ved Glatved uden landtransport mellem havne”.
Stockholm byggede en maxi-havn 50 km væk. Aarhus kan gøre det samme.