Opråb fra virkeligheden – socialpædagogikken skal styrkes i uddannelsen

I år skal Folketinget revidere pædagoguddannelsen. Det er i høj grad tiltrængt.

Erfaringerne fra arbejdspladserne er, at nyuddannede ikke har den fornødne faglighed, når de kommer ud på arbejdspladserne, og de bliver ramt af praksischok. For tre måneder siden blev denne erfaring bakket op af evalueringen af pædagoguddannelsen. Det var trist, men desværre ikke overraskende læsning.

På specialedelen social- og specialpædagogik mener færre studerende end på de øvrige pædagogiske specialer, at de får et højt udbytte af undervisningen. Og når de færdiguddannede socialpædagoger kommer ud på de socialpædagogiske arbejdspladser, mener 62 pct. af personalelederne, at de nyuddannede kun i mindre grad eller i nogen grad har de pædagogiske kompetencer, der forventes.

Socialpædagoger arbejder dagligt med at forbedre samfundets svageste borgeres livsvilkår og muligheder. Vi taler blandt andet om mennesker med svære psykiske eller fysiske handicap og udsatte børn og voksne. Borgerne har brug for at møde fagligt kompetente socialpædagoger, der arbejder for og med dem. Hvis borgerne ikke får det tilbud, de skal have, betyder det dårligere livskvalitet. Hverken borgerne eller socialpædagogerne kan være tjent med den manglende socialpædagogiske faglighed på uddannelsen.

Region Midtjylland går på grund af pædagoguddannelsens mangler nye veje for at sikre, at de nyansatte socialpædagoger kan varetage arbejdet med den komplekse målgruppe. Nyuddannede tilbydes et særligt introduktionsforløb, hvor de får et udvidet kendskab til arbejdspladsens målgruppe, arbejdsopgaverne, de faglige tilgange og metoder. Men kan det virkelig være rigtigt, at arbejdspladsen fra dag ét er nødt til at tilbyde en form for efteruddannelse?

Desværre er det virkeligheden, for nyansatte fylder i statistikken over ulykker med vold. 40 pct. af alle voldsulykker på socialområdet i Region Midtjylland i 2021 skete for ansatte med under et års ansættelse.

Vi kommer derfor med et fælles opråb til Folketingets partier. Revisionen af pædagoguddannelsen er ikke blot en skrivebordsopgave. Der er brug for at lytte til alle de gode kræfter, der til dagligt står med dagligdagens udfordringer. Den socialpædagogiske faglighed er i den grad højspecialiseret, og det skal anerkendes i uddannelsen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.