Vækstambitionerne er gået for vidt i Aarhus

Ligesom byens borgere mistede havnefronten inde i Aarhus C, så vil man nu fratage dem de dejlige rekreative områder i den sydlige ende af byen.

Artiklens øverste billede
Udkig over Aarhus Ø. Og der er mere havn på vej. Foto: Liv Møller Kastrup

Når man læser om ønskerne om udvidelsen af Aarhus’ havneområde, får man den samme dårlige fornemmelse, som da bykongen så guldet og ville lukke byen inde ved havneområdet med høje huse, som står direkte på kajkanten.

Desværre ser det ud til, at alt for mange af de kommunale politikere stadig, på kommunens vegne, lider af manglende selvværd og derfor benytter enhver lejlighed til at modbevise, at Aarhus ikke er en rigtig storby med høje boliger, kontorfaciliteter og imposante bygninger. Aarhus er en dejlig by på rigtig mange områder. Tilpas stor uden at være en plage at færdes i. Eller rettere sagt, det var den.

Aarhus Ø er ikke et pænt område. De, der er flyttet dertil, klager over manglende grønne arealer, og infrastrukturen halter. Jamen det skyldes jo en grundlæggende forkert opfattelse af, hvad en havnefront skal bruges til for at skabe et sundt byrum, når man ikke længere skal se på kraner, der svinger, og skibe, der sejler ind og ud. Det skal da være et område for byens borgere og ikke for de få, der måtte have bankkontoen i orden for at købe en meget dyr lejlighed på kajkanten. Og hvorfor skal uddannelsesinstitutioner ligger der, medmindre man vil uddanne til dykkere?

Et sådant område burde være givet fri til byens borgere som en folkepark med små bygninger på området, med boldbaner, blomsterhave, skateboardområde og mange andre ting. Gamle pakhuse kunne være brugt til streetfood, foreningshuse og meget andet. Alt sammen til gavn for borgerne. Det, der nu er rettet mod borgerne, er en massiv konstruktion af høje bygninger af meget forskellige arkitektonisk udtryk, mange i den smagløse ende. Et område, som ikke alene har ødelagt udsigten for rigtig mange, men også ødelagt oplevelsen af en by i harmoni.

Nu vil Aarhus Havn så udvide, ”fordi det er så vigtigt”. Hvem er det vigtigt for? Havnedirektøren? Borgmesteren? Det er jo ikke en naturlov, at Aarhus skal have det hele. Jeg er klar over, at for nogle politikere har man kun en tanke, hvordan bliver vi større. Det gør man blandt andet ved at suge næringen ud af de omkringliggende kommuner. Jeg skal ikke kunne sige, hvorvidt historien om en tidligere borgmester i Aarhus taler sandt. Historien fortæller, at vedkommende fik forpurret bygningen af den planlagte motorvej til Grenå. Årsagen skulle være, at Grenå Havn er en ægte dybvandshavn, og med dens meget centrale beliggenhed for skibsfarten vil den udgøre en konkurrent til Aarhus Havn.

Nu er vi i 2022, og det må være på tide, vi får balanceret landkortet og får en sund indstilling til natur og miljø balanceret med det moderne menneskes behov in mente. Både af hensyn til de omkringliggende kommuner, men så sandelig også af hensyn til Aarhus. Ligesom byens borgere mistede havnefronten inde i Aarhus C, så vil man nu fratage dem de dejlige rekreative områder i den sydlige ende af byen. Jamen kære politikere, hvad tænker I på? Vil I nu til at støtte de omkringliggende kommuner ved at underminere Aarhus’ unikke balance mellem by og rekreative nærområder?

Derfor, støt derfor for en gang skyld Djursland om at få den motorvej til Grenå, så havnen der kan udvide. De har masser af plads, og de er meget aktive på offshore vinddelen og kan styre havnedrift. Jeg er klar over, at havnedirektøren i Aarhus allerede har sagt, at den løsning ikke dur. Nej det gør det ikke for ham, men det gør det for borgerne i Aarhus og for borgerne på Djursland.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.