Marselistunnelen er en nødvendighed, for at havnens virksomheder vækster

For mere end ti år siden valgte et politisk flertal i Aarhus Byråd at sætte projektet om Marselistunnelen i bero, men i øjeblikket indgår projektet om en Marselistunnel i regeringens nylige udspil om en ny national infrastrukturplan. Målet med en Marselistunnel er, at tunnelen skal lede den enorme tunge trafik frem uden at genere de bydele, som tilkørselsvejen fører igennem nu, så naboer, borgere og trafikanter såvel som lastbiler og personbiler opnår bedre sikkerhed på det lokale vejnet og mindre støj og larm fra den tunge trafik.

Faktisk udgør den tunge trafik 16 til 19 pct. af trafikken til og fra havnen, hvilket er en meget høj andel. Desuden vurderede en rapport allerede tilbage i 2007, at der, som følge af den store trafikale vækst, ville ske en stigning i antallet af støjbelastede boliger langs strækningen, hvis ikke tunnelen anlægges.

Vi mener ikke, at væksten i Aarhus skal betyde forringelse af livskvaliteten, og vi skal værne om, at Aarhus også vokser på kvalitet og ikke kun kvantitet. Og fra 2007 til nu kan vi konstatere, at trafikken bestemt har udviklet sig til en hovedpine for flere, som bruger vejene til og omkring havnen.

Så infrastrukturmæssigt er tunnelen også strategisk en vigtig fremtidig brik i målet om et nemmere fremkommeligt Aarhus.

Også for erhvervslivet ved Aarhus Havn, som nu længe har påpeget, at Marselistunnelen er en vigtig forudsætning for havnens virksomheders fortsatte vækst. Området Aarhus Havn er et aktivt erhvervsområde, der i dag huser omtrent 150 virksomheder, som tilsammen skaber et grundlag for ca. 10.000 arbejdspladser og en årlig værditilvækst på 6 mia. kr.

Dertil er Aarhus Havn Danmarks største erhvervshavn. Havnen er i dag førende på flere forretningsområder, heriblandt containertrafik, som udgør 65 pct. af al containertrafik til og fra Danmark. Det betyder, at en meget stor del af de danske forbrugsvarer kommer ind i og ud af landet via Aarhus Havn, som dermed spiller en helt central og vigtig rolle for vores import og eksport af varer til og fra hele Danmark. En Marselistunnel vil kun bidrage positiv til den udvikling.

Derfor er Venstre i Aarhus Kommune positive over for udviklingen og lovpriser forhandlingerne om etableringen af en Marselistunnel, der sikrer den trafikale fremkommelighed til gavn for både hele byen, men også for klimaet i byen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.