Efterlyses: Mere selveje og bestyrelser med reel kompetence på ældreområdet i Aarhus Kommune

Der bør oprettes bestyrelseslignende råd med stor og reel kompetence, som sammen med den daglig ledelse kan træffe beslutninger på den enkelte institution.

Artiklens øverste billede
Weekend Panelet 0107 18. Pensionister,

Med udgangspunkt i bl.a. sagen fra Kongsgården arbejder politikere, forvaltning og medarbejdere på højtryk for at implementere/ændre forvaltnings- og ledelsesstrukturen på den enkelte institution, så der kan skabes bedre forhold og ledelse til gavn for beboerne og de pårørende.

Det er nu, der er mulighed for virkeligt at få beboere og pårørende med i beslutninger på den lokale daglige drift.

Det er beboere og pårørende, der sammen med den lokale ledelse og de ansatte har føling med dagligdagen.

Jeg har stor respekt for det politiske arbejde, og jeg er ikke i tvivl om, at politikerne ønsker de bedste forhold for beboerne med de beslutninger, de træffer, og de midler, der afsættes.

Det er dog en utopi at tro, at politikerne kan – og har indsigt nok i den daglige drift – til i tide at gribe ind, hvis noget går galt. Derfor vil den politiske indgriben næsten altid være på bagkant – altså når de dårlige forhold har kørt for længe. Det viser sager som på Kongsgården og andre steder med al tydelighed.

En større reel kompetence og dermed et større ejerskab til den gode daglige drift skal i væsentlig omfang ud til den lokale institution og her forvaltes af en dygtig ledelse i tæt og mere reel samarbejde med beboere og de pårørende.

Det er nu, der skal nye organisationsmodeller på bordet, så den næste skandale kan undgås.

Min klare opfattelse er, at der på den enkelte institution skal oprettes bestyrelseslignende råd, som har stor og reel kompetence og sammen med den daglig ledelse sætter retning og får tacklet problemerne, inden de vokser sig store.

Det er vigtigt for vores ældre medborgere, og det er vigtigt for en god og værdig ældrepleje.

Jeg kan være nervøs for, at kommunalbestyrelsen kun ændrer på mellemleddet i forvaltningen og meget lidt på beboer/ pårørende-strukturen.

Bestyrelser med reel kompetence på den enkelte institution er mit bud på en god løsning.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.