Er den store klimasynder koen eller mig?

Så mødes vi igen på hver vores side af hegnet. Koen på den ene fredfyldte side med sø og eng, og jeg på den anden hvileløse med Brabrandstiens puls.

Faktisk er det ret fantastisk at stoppe op her og finde ro ved at kigge ind i øjnene på en ko. 

Kreaturerne er igen kommet ud, og fortaber jeg mig i sådan en drøvtyggers dybe, uskyldige øjnene, kan jeg ikke undgå at tænke på en syvende generations bonde, der ene mand med sin bestand leverer mælk nok til at dække 500 menneskers basale energibehov – så de kan rende rundt og nyde foråret ligesom mig.  

En flok skarver tegner V på himlen – et tegn på sejr, men himlen er grå, og jeg tænker: for hvem? Der findes hellige køer i Indien, men ikke i Danmark! 

Det store forårsarbejde forhindrer bondemanden i at se foråret med de samme popbriller som mig, ”Fri Som Et Forår”. Føler bonden sig provokeret, når nogen fra den anden side af hegnet forsøger at gøre sig kloge på hans virke og akademisk inddrager den i en diskussion om klimaet, forstår jeg ham godt. Når jeg så samtidig kan beregne, at alt, hvad jeg i virkeligheden har udført i hele mit løberliv, et skridt frem og to tilbage, er en samlet kuldioxidmængde svarende til en malkekos udledning under produktionen af 10 tons mælk, må jeg bare ærbødigt bukke og sige: »Godmorgen kreatur, det bliver ikke mig, der skal kalde dig den store klimasynder!«

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.