Flokkultur på Brabrandstien

Vi løber i trængsel blandt andre på stien. Fodgængere og hundeluftere bevæger sig i en lind strøm i den ene side, mens cyklister, rulleski- og skøjteløbere kommer susende i den anden. Vi starter på gangstien men ender undervejs på cykelstien. Det er bare noget, der sker i farten. Tidligere kunne man ofte høre tilråbet: »Brug gangstien!« Nu udøves der blot den nonverbale kamp: ”Hvem trækker sig sidst fra sin bane?”

Uanfægtet går gruppesnakken på diverse smittetryk, somalisk begravelse, AGF’s medaljefest. Jeg tænker; har man styr på flokken, når man er påvirket af sorg eller alkohol? Men jeg har ikke luft til at deltage med lange indlæg. Jeg forsøger bare at hænge med på en lytter, hvilket er vanskeligt nok, når man konstant distraheres af de mange afbrydelser, trængslen foranlediger. ”Forfra”. ”Bagfra”.

»Hvis du ikke vil hjælpe til, så stå i det mindste ikke i vejen,« kunne man høre hjemme på gården, da jeg var dreng. Søgte man så ud på vejen, var der rigeligt af den. Det er der ikke i dag. Ofte, når jeg bevæger mig alene på stien, føler jeg mig lidt i vejen, men når man som nu rives med af flokken, så går det bedre.

»Forfra!«. Mit blik fanger en kavalergang i foroverbøjet cykelgalop. Her kunne jeg godt have suppleret de andres: »Wauw, hø hø«, med et: »Kom tilbage!«

Tempoet stiger, og snakken går videre. De andres vigør virker demotiverende på min egen. Jeg hænger i en tynd tråd, men med blikket målbevidst fremadrettet er der naturligvis ingen, der har øje for mine trængsler bagerst i feltet.

»Bagfra!« hører jeg en kvindestemme råbe. Med fordel slår jeg blikket op og ser en velformet bagdel passere. Og da jeg ude af mig selv af ophidset anstrengelse, hører et stakåndet svar: »Ja tak, så gerne«, springer elastikken.

Jeg lader flokken fare og forsøger at få styr på mig selv. Dannelse er en hårfin disciplin, når man er påvirket af adrenalin og bevæger sig i flok på Brabrandstien.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.