Det er dyrt at parkere ved hospitalet

Jeg har indledt et kræftpakkeforløb, som blandt andet indebærer, at jeg skal til strålebehandling 39 gange samtlige hverdage i næsten otte uger. Hver behandling tager alt inklusive min. en time, hvilket hver dag er en udgift på 18 kr. til parkering. For alle 39 gange løber det op i 700 kr. Dertil kommer udgiften til selve transporten, der for mit vedkommende er til at overse. Men for patienter, der kommer langvejs fra, er der tale om et ganske betragteligt beløb, udover at mange må regne med at bruge op til seks timer eller mere hver dag. Det gør man nok også gerne for at få den gode, effektive behandling, der i mange tilfælde må siges at være livsvigtig.

At få konstateret kræft og komme i behandling er noget, der ryster enhver. Heldigvis har vi her i landet gode muligheder for at komme godt igennem et behandlingsforløb, og der kan ikke sættes en finger på personalets professionalisme, dygtighed og omsorgsfuldhed. Men parkeringsbesvær og -udgift virker som et spark bagi, på en person i en sårbar situation. Det gælder formentlig også andre patientgrupper med behov for daglige sygehusbesøg i en længere periode.

Det er tydeligt at se, at mange af kræftafdelingens patienter har fundet ud af, at der kan parkeres gratis på et uautoriseret område ved Brendstrup Busvej eller langs denne vej. Der er herfra et lille stykke at gå, og er man dårligt gående eller handicappet, er det ikke en god løsning.

Der burde til disse grupper sårbare patienter være et parkeringsareal nær indgang C3. Arealet kan være spærret med en bom, hvortil man som patient med behov for mange besøg inden for kort tid får udleveret et kort, der kun kan anvendes i den pågældende periode. Det er med til at give de patienter et lille løft i deres ellers svære dagligdag. De nuværende forhold er uværdige.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen