Vi er en Benetton-familie

Bevar international adoption i Danmark.

Vi er en rigtig FN-familie; en hvid far, en gul storesøster, en brun lillebror og en hvid mor. Når vi går på gaden i Danmark eller i udlandet, får vi både mange smil og mange nysgerrige blikke. Jeg lægger dog næsten ikke mærke til det mere. Tænker ikke længere så meget over, at vi skiller os ud. Vi er bare en familie.

Snart vil der være langt imellem familier som os. Antallet af adoptioner er styrtdykket de senere år, og væsentligt færre godkendes til adoption. Det har ført til store økonomiske vanskeligheder for Danmarks eneste internationale adoptionsbureau. I sidste uge meldte det derfor ud, at det fra årsskiftet ikke tager nye adoptanter ind.

Jeg nærer ingen illusioner om, at vi har reddet vores børn. Ingen ved, hvordan deres liv var blevet, hvis de var blevet på børnehjemmene.

Det gør mig trist, at det er kommet dertil.

Adoption er ikke en nem måde at blive forældre eller en familie på. Men det har været den helt rigtige måde for os. Jeg nærer ingen illusioner om, at vi har reddet vores børn. Ingen ved, hvordan deres liv var blevet, hvis de var blevet på børnehjemmene. Men det var ikke blevet nemme liv.

Der er mange nuancer i adoption. Det er ikke sort eller hvidt. Jeg har de seneste par år drømt om, at Anders Agger ville lave en indefra om adoption for netop at få nuancerne med. Enkeltsagerne i medierne har været frygtelige og tegnet et sort billede af adoption. Jeg skammer mig på international adoptions vegne over dem. Tro mig. Ingen adoptivforældre ønsker at blive forældre på den måde. Men enkeltsagerne har ikke vist det fulde billede, og jeg er bange for, at det været medvirkende til det faldende antal adoptioner.

Tillad mig derfor at nuancere billedet lidt med vores familie. Det er ikke et rosenrødt, naivt billede. Det er et billede af en familie, der har ventet længe og arbejdet hårdt for at blive en familie. Har truffet svære valg med hjertet og kigget dybt i sig selv. Det skaber sammenhold, og vi ikke er i tvivl om, at vi hører sammen.

Jeg har ikke kunnet ønske mig det anderledes. Jeg er dybt taknemmelig for min familie og er revnefærdig af kærlighed til min børn og stolthed over dem.

Det er otte år siden, vi hentede vores yngste i Burkina Faso. Jeg tænker stadig på den dreng på børnehjemmet, der et kort sekund troede, at han også skulle med os hjem. Det var blot et lille smil fra vores side, der var anledning. Skuffelsen i hans ansigt var hjerteskærende, og jeg ser det stadig tydeligt for mig.

Det er ikke en menneskeret at få børn. Men alle børn har ret til en familie.

Lad os finde en holdbar og etisk, ansvarlig løsning, så international adoption fortsat kan lade sig gøre i Danmark. Og lad os debattere adoptionens fremtid nuanceret, oplyst og i en ordentlig tone i respekt for de mange adopterede børn og voksne i Danmark.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.