Hvorfor snyder eleverne?

Artiklens øverste billede
Lad os nu sænke præstationskravene i folkeskolen, fjerne karaktererne og de høje adgangskrav til ungdomsuddannelserne, droppe de nationale tests og få nysgerrigheden og ønsket om at lære og udvikle sig tilbage som det bærende i vores børns skolegang, lyder det fra folkeskolelærer Mikkel Ahlbeck Graven. Tegning: Rasmus Sand Høyer

»Kan nogen lave en engelsk synopse til i morgen?«

Opslaget er på en Facebook-gruppe, hvor elever i folkeskolen og gymnasiet betaler hinanden for at lave hinandens lektier.

Jeg har været medlem af gruppen i nogle år for at holde øje med, om nogle af mine elever skulle benytte sig af siden. Men også fordi jeg er nysgerrig på den tendens, der er i de unges indstilling til skolen.

Jeg oplever, at flere og flere elever forsøger at snyde med deres afleveringer. Og i disse eksamenstider er der også godt gang i opslagene med ønske om at købe diverse opgaver. Ja, der var sågar en, der søgte en til at gå til mundtlig eksamen for sig. Vedkommende skulle nok skaffe et id.

Børn bliver testet, lige fra de er små, og hvis de fejler, skal der laves handleplaner. Hvis de ikke scorer høje karakterer i folkeskolen, så kan de ikke komme ind på den ungdomsuddannelse, de gerne vil, og deres karakterer på ungdomsuddannelserne er afgørende for, om de senere kan uddanne sig til det, de drømmer om.

På gymnasierne afprøves spion-apps på de studerendes computere. I folkeskolen skal vi gå rundt og holde øje med elevernes skærme. Ja, der er mange, der snakker om, hvordan vi kan fange snydepelsene. Men alt for få taler om, hvorfor eleverne snyder.

Hvad er det ved måden, hvorpå vi laver skole for børn i Danmark, der gør, at eleverne føler sig nødsaget til at snyde? Er vores børn i dag blot blevet mere dovne? Eller føler børnene sig simpelthen presset til at snyde pga. angsten for at fejle?

Jeg tror mest på det sidste.

Vores samfund i dag har et massivt fokus på at præstere. Børn bliver testet, lige fra de er små, og hvis de fejler, skal der laves handleplaner. Hvis de ikke scorer høje karakterer i folkeskolen, så kan de ikke komme ind på den ungdomsuddannelse, de gerne vil, og deres karakterer på ungdomsuddannelserne er afgørende for, om de senere kan uddanne sig til det, de drømmer om.

Ja, der er pres på. Og det tror jeg fremskynder en snydekultur, hvor det at opnå det gode resultat bliver altafgørende – koste hvad det vil.

Er det dét, vi vil med det danske skolesystem?

Lad os nu sænke præstationskravene i folkeskolen, fjerne karaktererne og de høje adgangskrav til ungdomsuddannelserne, droppe de nationale tests og få nysgerrigheden og ønsket om at lære og udvikle sig tilbage som det bærende i vores børns skolegang.

Så tror jeg på, at vi slipper af med det meste af snyderiet.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen