Når arkitekturen skal prøve grænser af

Aarhus’ nyeste bydel skiller sig ud. Meget endda. På Aarhus Ø fortæller alle bygningerne hver deres historie, men det er ikke nødvendigvis en god ting.

Artiklens øverste billede
Arkitekturen på Aarhus Ø falder fuldstændig til jorden, mener Christian Bundgaard. Arkivfoto: Morten Lau-Nielsen

Jeg ser selv mit Aarhus som en udtryksfuld og imødekommende by, hvor der er plads til forskelligheder, både når det gælder stil, kultur og arkitektur. De forskellige bydele indbyder hver især med deres egen ensartede stil og befolkningsskare. Frederiksbjerg med de endeløse røde bygninger og kuperede facader udsmykket med ovale karnapper. Latinerkvarteret med bygninger inspireret af parisisk arkitektur og brolagte gader. Jeg kunne blive ved. De samme pæne ord kan jeg bare ikke sige om Aarhus Ø.

Det at alle etageejendommene på Aarhus Ø bliver så forskellige betyder, at projektet på Aarhus Ø falder fuldstændig til jorden.

Først og fremmest er jeg klar over, at Aarhus Ø skal være et alsidigt område med plads og hjerterum til alle samfundslag og socialklasser. Et levende og unikt byområde. Og unikt er det i hvert fald. Arkitekturen på Aarhus Ø, med det enormt kantede og forskellige udtryk, er bare meget modsigende imod resten af byens stil, hvor alle bydelene bærer præg af samme arkitektur-stil.

De store etageejendomme er så småt begyndt at skyde op på Aarhus Ø med så forskellige udtryk i arkitekturen, at det bliver en ren pærevælling af forskellige fortællinger. Isbjerget var den første, som med dets udformning skal forsøge på at ligne, ja, et isbjerg. Hvid, kantet, og i forskellige niveauer. Om visionen er lykkedes, vil jeg ikke gå ind i.

Det at alle etageejendommene på Aarhus Ø bliver så forskellige betyder, at projektet på Aarhus Ø falder fuldstændig til jorden. Moderne arkitektur kan være forbløffende. Men det at værne om Aarhus som by, med den arkitektur-stil der findes her, kan diskuteres at være vigtigere end at prøve arkitektoniske grænser af. Jeg beder til, at næste gang, der skal bygges en ny bydel, at den arkitektoniske stil forbliver den samme alle bygningerne imellem. Hvad med at rådgive sig med den samme arkitekt til hele bydelen?

Al arkitektur i dag er prestigeprojekter. Det handler om at bygge større og mere kantet. Kurverne er forsvundet. Det er en hel anden diskussion. Men hvis der nu var blevet enighed om ét prestigeprojekt på Aarhus Ø, så ville hele området falde i langt flere aarhusianeres smag.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.