Kattegat-forbindelse fra Odden til Djursland

Artiklens øverste billede
Foto: Ingemann Carsten

Man læser, at trafikministeren nu vil afsætte 60 mio. kr. til en undersøgelse, men det lyder som om selve linjeføringen over Samsø fra Kalundborg til lige nord for Hou er fastlagt. Det har en del beklagelige følger.

Dels skal der bygges 24 km ny motorvej til Hørning, hvor man så kobler E45 på. Strækningen Horsens-Skanderborg-Aarhus er som bekendt et mareridt af uheld og køer på samme niveau som ved Køge, hvor man har udvidet motorvejen i årevis uden at få trafikken afviklet. Dels er det synd at afvikle Samsø som ø, og ligeledes er der på Sjælland-siden bekymringer for naturen.

Har man tænkt på at al trafik fra Sjælland, som skal syd for Horsens stadig vil tage Storebælt? En ny Kattegat-forbindelse bør tilgodese tre formål:

  1. Afkorte rejsetiden mellem Aarhus og København.
  2. Tilgodese og afkorte rejsetiden til og fra hovedstaden fra Nordjylland.
  3. Forbedre togdriften - ikke likvidere lang-distance tog i Danmark

Hvis man undersøger en linjeføring mellem Sjællands Odde og Glatved på Djursland med en kombineret lavbro og en tunnel med tog opnår man en række fordele; på Sjælland er der allerede god motorvej til Holbæk og motortrafikvej til Vig. På det sidste stykke på landevej 21 er fastboende og sommerhusejere på Odden i dag plaget af færgetræk fra Molslinjen, som man kunne undgå med en ny motorvej til spidsen af Odden hvor der i dag ligger et militært område.

På Djursland er Glatved sikkert landets grimmeste strand med fyldeplads og grusgrave, så her er der forholdsvis få beboere, som vil generes af et brohoved eller en tunnel, som kommer i land. Der er forbindelse ad landevej 15 og 16 til Grenaa, Randers og Aarhus. Der er ligeledes togbane, som både går nordpå og til Aarhus. Man burde kunne køre med tog hurtigere, hvis der anlægges jernbane på Odden til Holbæk. Og Tirstrup Lufthavn er i dag næsten forbundet til Aarhus af Djursland-motorvejen. Det må undersøges, om en sådan linjeføring enten lukker eller styrker lufthavnen.

Jeg vil mene, at al trafik fra og til Nordjylland og hovedstaden får flere timer kortere rejsetid, og for Aarhus er den ca. den samme som over Samsø. Det vil sikkert kun være Kalundborgs og Horsens’ borgmestre, som vil være imod en Kattegat-forbindelse fra Odden til Djursland.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.