Taxakrig mellem gamle og nye selskaber

En gruppe taxachauffører føler sig chikaneret og tør ikke længere køre i Aarhus.

Artiklens øverste billede
Aarhus Taxa afviser alle anklager om, at selskabets chauffører skulle chikanere konkurrentens chauffører. Arkivfoto: Helle Arensbak

48 timer. Så lang tid gik der, før taxachauffører fra Byens Taxi Hinnerup indstillede kørslen i Aarhus. Taxachaufførerne havde indgået et samarbejde med det københavnske taxaselskab Amager-Øbro Taxi, som i fællesskab med taxaapp’en Drivr forsøger at komme ind på det aarhusianske taxamarked.

Angiveligt er chaufførerne blevet chikaneret af andre chauffører, som kører fra de etablerede taxaselskaber i byen. Chaufførerne siger, at de er blevet truet med håndtegn som knytnæver og fingre som skærer halsen over, og at de er blevet forfulgt, når de kørte rundt i Aarhus.

Situationen blev for meget for chaufførerne, som meddelte Drivr og Amager-Øbro Taxi, at de ikke længere følte sig trygge ved at køre taxa i Aarhus.

»Der er ikke sket noget endnu, men chaufførerne er bange for, at der ville ske noget, hvis de blev i byen. De føler sig utrygge og er helt klart blevet intimideret af det, som de har oplevet,« siger Thomas R. B. Petersen, direktør i Amager-Øbro Taxi.

Direktøren er torsdag i Aarhus, hvor han bl.a. skal holde et møde med chaufførerne. Her vil han finde ud af, hvad det præcis er, chaufførerne har været udsat for, som har gjort dem så bange, at de ikke tør opholde sig i midtbyen.

Uenighed om loven

Hos konkurrenten Aarhus Taxa tager man afstand til chikanen.

»Jeg har ikke kendskab til, at det skulle være foregået, men hvis det er sket, kan jeg kun tage afstand fra det,« siger Ulrik Fredensborg, presseansvarlig hos Aarhus Taxa.

Han påpeger, at der ikke foreligger nogen konkret dokumentation for chikanen.

»Jeg vil meget nødigt kalde dem løgnere, for det er et meget stort ord, men jeg kunne godt tænke mig noget dokumentation for, at det er foregået,« siger Ulrik Fredensborg.

Aarhus Taxa mener, at Amager-Øbro Taxi og Drivr ikke følger loven for taxikørsel, da de ikke har bevilling til at køre i Aarhus.

De nye spillere på markedet mener tværtimod, at de følger loven, idet de samarbejder med Byens Taxi Hinnerup, som har bevilling til at køre taxa i Favrskov Kommune.

Amager-Øbro og Drivrs fælles forretningsmodel betyder nemlig, at de kun kører med kontokunder, og det betyder ifølge partnerne, at de gerne må køre i en anden kommune, end der hvor bevillingen er givet.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.