Udskældt afgift skal diskuteres igen
Letbanen skal gennemføres, mener både De Konservative og SF, og partierne er derfor parate til at drøfte udfasningsplanen af den udskældte erhvervsskat, dækningsafgiften. Borgmester Jacob Bundsgaard (S) vil også drøfte sagen igen.
Aftalen om udfasning af erhvervsskatten, dækningsafgiften, bør diskuteres med forligsparterne igen, konstaterer borgmester Jacob Bundsgaard (S).
For mens anlægget af Aarhus Letbanes første etape foreløbig ser ud til at blive 700 mio. kr. dyrere end forventet, så skal Aarhus Kommunes finansiering af sin del af underskuddet findes. Socialdemokratiet mener, at det automatisk betyder, at den aftalte udfasning af dækningsafgiften fra 2020 udsættes indtil både letbanen og tunnellen under Marselis Boulevard er betalt. Men det er erhvervsorganisationerne ikke enige i.
Jacob Bundsgaard mener, at det vil være fornuftigt at kalde forligsparterne sammen igen.
»Aftalen efterlader uklarhed, som vi må se på, om vi kan blive enige om at afklare,« siger Jacob Bundsgaard.
K er med
Mens erhvervsorganisationerne vil fastholde aftalen om udfasning af afgiften fra 2020, så er letbaneprojektet i Aarhus så væsentligt, at Det Konservative Folkeparti er parat til at se på aftalen igen.
De Konservative er ellers med i forliget med Socialdemokraterne og Venstre fra 2011, hvor de tre partier blev enige om, at indtægterne fra dækningsafgiften også skal være med til at finansiere en del af den planlagte tunnel under Marselis Boulevard.
Til gengæld blev det i forliget aftalt, at dækningsafgiften på i dag 5,75 promille skal udfases løbende fra 2020 og frem til 2031. Men selv om afskaffelsen af dækningsafgiften er en konservativ mærkesag, så er partiet klar til at se på problemet med at få letbanen finansieret.
»Vi har brug for et konkret udspil fra teknikrådmand Kristian Würtz (S, red.). Vi vil gerne have letbanen gennemført, og Aarhus Kommune skal finde pengene til at dække de ekstra udgifter. Vi er enige i missionen, og vi må derfor se på, om erhvervslivet kan kompenseres på andre måder. Så vi vil møde op med et konstruktivt syn på at løse dette problem, men det kræver en helhedsbetragtning,« siger byrådsmedlem Steen Stavnsbo.
Også SF, som ikke er med i forliget om finansieringen af Marselis-tunnellen, er klar til at diskutere finansieringen af letbanen. Partiet vil dog beholde dækningsafgiften.
»Vi skal have finansieret letbanen, og vi har ikke et mål om, at erhvervslivet ikke skal betale dækningsafgift,« siger byrådsmedlem Jan Ravn Christensen.
Lønmodtagernes paraplyorganisation, LO, som også skrev under på aftalen i 2011, er også klar til at se på aftalen igen.
»Inderst inde har vi hele tiden været imod nedtrapningen af dækningsafgiften, så vi vil ikke have et problem med at se på aftalen igen,« siger Anders Munk, LO Aarhus.