Erhvervsskat skal betale letbaneregning
Rådmand Kristian Würtz (S) vil betale 300 mio. kr. for fordyrelsen af letbanen med dækningsbidraget. Venstre og Liberal Alliance kritiserer, at rådmanden vil sende regningen til erhvervslivet i Aarhus.
Erhvervslivet kommer til at betale en regning på 300 mio. kr. for fordyrelsen af Aarhus Letbane, hvis det står til rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S).
Som tidligere omtalt er det kuldsejlede letbaneprojekt underfinansieret med omkring 700 mio. kr., og mens der er lagt op til, at staten ekstraordinært skal bidrage med 330 mio. kr., er Aarhus Kommunes andel af regningen på godt 300 mio. kr.
Den regning er Kristian Würtz til de borgerlige partiers store fortrydelse parat til at sende videre til erhvervslivet.
Konkret betyder det, at den planlagte gradvise nedsættelse af erhvervslivets skat, kaldet dækningsbidraget, udskydes i flere år. Nedtrapningen skulle ellers være påbegyndt fra 2020.
»300 mio. kr. er mange penge. Men det har hele tiden været forudsat, at Aarhus Kommune finansierer første etape af letbanen via dækningsafgiften. Og det er også min forventning, at det bliver dækningsafgiften, som skal dække Aarhus Kommunes ekstrafinansiering,« siger Kristian Würtz til Lokalavisen Aarhus.
Ifølge den politiske aftale om letbanen mellem Socialdemokraterne, Venstre og de Konservative skulle dækningsbidraget falde gradvist efter 2020, når også en Marselis-tunnel var blevet delvist finansieret af erhvervslivet.
Venstre og Liberal Alliance i Aarhus Byråd er stærkt fortørnede over, at rådmanden vil bryde den aftale.
»Venstre er ikke parat til at videresende den her regning til erhvervslivet. Det er jo reelt det, Kristian Würtz vil gøre. Man må huske på, at det er Aarhus Kommune og staten, der ikke har forstået at lægge det rigtige budget, og så kan man ikke bare sende en regning med en budgetoverskridelse på 30 pct. videre til erhvervslivet,« siger Venstres politiske ordfører Gert Bjerregaard.
Partiet vil finansiere de 300 mio. kr. ved en forpligtende indsats, der skal bringe flere aarhusianere i arbejde, så der dermed spares penge på beskæftigelsesområdet.
»Derved vil vi hente de ekstra penge,« siger Gert Bjerregaard.
I kan vel ikke garantere, at flere kommer i arbejde?
»Nej, men Venstre har det sådan, at en forholdsvis stor andel af blandt andre flygtninge og indvandrere i Aarhus på overførselsindskomst kan komme i arbejde, hvis vi gør en ekstraordinær indsats,« siger Gert Bjerregaard.
Liberal Alliances Lars Boje Mathiesen er enig.
»Vi frygtede, at det var sådan, Socialdemokraterne ville finansiere letbaneunderskuddet. Ideen om at udskyde nedsættelsen af dækningsbidraget er jo en skrue uden ende, som borgmesteren og Socialdemokraterne kan dreje på, når det passer dem,« siger Lars Boje Mathiesen, der foretrækker besparelser på letbaneprojektet frem for at sende regningen til erhvervslivet.