- Opdateret 21/05/2014 kl. 22:06
Aarhus vil have staten til at betale mere til letbanen
Partierne i Aarhus Byråd står sammen om at bede Folketinget og regeringen om ekstra bevilling til letbanen.
Staten bør finde ekstra penge til finansieringen af letbanen i Aarhus.
Partierne i Aarhus Kommune blev på onsdagens byrådsmøde enige om at stå sammen om en fælles henvendelse til Folketinget og regeringen. Aarhus Byråds partier opfordrer i henvendelsen til, at Folketinget hurtigst muligt finder finansieringen af statens andel af det manglende millionbeløb til letbaneprojektet. Ifølge brevet vil statens tilskud dermed komme op på samme niveau, som det, som staten giver til letbaneprojektet København – Ring 3. Aarhus Byråd konstaterer, at der er markant forskel på det statslige tilskud til letbaneprojekterne i Danmark. I Aarhus er tilskuddet pr. kilometer 45 mio. kr., mens Odense har fået 79 mio. kr. pr. kilometer og København-Ring 366 mio. kr. pr. kilometer letbane, fremgår det af brevet.
”Langt størstedelen af budgetoverskridelsen i letbaneprojektet skyldes ting, som vi ikke kunne have forudset i byrådet,” sagde det konservative byrådsmedlem, Steen Stavnsbo under byrådsdebatten onsdag.
Yderligere 300 mio. kr.
I et svar til Venstre konstaterede Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) forud for byrådsmødet, at det for Aarhus Kommunes vedkommende er forventningen, at der inklusive en projektreserve på 10 pct., skal skydes yderligere lidt mere end 300 mio. kr. i anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S for at realisere etape 1 i letbaneprojektet på det planlagte niveau.
Aarhus Kommune mener, at letbaneprojektet i Aarhus har været underfinansieret fra starten. Letbanen har været budgetteret til at koste 2,4 mia. kr., men det kan slet ikke holde. Overskridelsen skyldes merudgifter til bygherreorganisation, projektering, tilsyn og myndighedsbehandling for 221 mio. kr.
Manglende indeksregulering
Derudover er der udgifter til opdeling mellem letbanens og Banedanmarks kørestrøm og signalsystemer på 84 mio. kr. Der er også et underskud på 100 mio. kr. pga. manglende indeksregulering af budgettet. Alt sammen ekstra udgifter, som ifølge teknikrådmand Kristian Würtz ikke kunne forudses, da arbejdet med anlægsloven blev sat i gang i 2009.
Aarhus Kommune og Region Midtjylland, som også er en del af letbanen, er ifølge henvendelsen til Christiansborg indstillet på at finansieres en andel af budgetunderskuddet. Men løsningen på økonomien haster, fremgår det.
»Vi vil gerne understrege, at det haster. Ellers kan vi næppe undgå forsinkelser af projektet og dermed risiko for yderligere fordyrelser,« konstateres det i brevet.