S og K-samarbejde om trafikproblemer
Steen Stavnsbo (K) roser S-rådmand for at lytte og søge nye løsninger.
Først tog Socialdemokraterne positivt imod et forslag i Aarhus Byråd fra De Konservative om at oprette en vejfond. Nu har teknikrådmand Kristian Würtz sammen med det nyvalgte konservative byrådsmedlem Steen Stavnsbo igangsat en analyse med henblik på at lette trafiktrykket fra Spanien og Strandvejen.
Er grunden lagt til et nyt samarbejde hen over midten om infrastrukturproblemerne i Aarhus?
»Jeg anerkender, at den nye rådmand for Teknik og Miljø stopper op og lytter og er parat til at kigge på de beslutninger, der er truffet tidligere. Det har vi alle sammen råbt på som en nødvendighed de sidste fire-fem år,« lyder det fra Steen Stavnsbo.
Det er netop den periode, da ”søsterpartiet” Venstre stod i spidsen for Teknik og Miljø, men Stavnsbo afviser, at det skal opfattes som kritik af Venstres Laura Hay og Bünyamin Simsek, der havde rådmandsposten på skift i den forrige byrådsperiode.
»Jeg er valgt ind i år og kan ikke forholde mig til, hvad der er foregået tidligere, men jeg er bl.a. valgt på et løfte om at arbejde for at forbedre trafikforholdene i Aarhus, som det her initiativ er med til at følge til dørs,« siger han.
Initiativet fra Kristian Würtz og Steen Stavnsbo om at få analyseret, om noget af trafikken på Spanien og Strandvejen med fordel kan ledes ned om Sydhavnsgade, er omtalt på forsiden og i et fælles debatindlæg i dagens JP Aarhus.
Vej- eller strukturfond?
I debatindlægget henviser de også til det konservative forslag om at etablere en vejfond med penge fra tilbagekøbsklausulerne. I valgkampen i efteråret og under fremlæggelsen i byrådet i januar var det afgørende for De Konservative, at pengene skulle bruges til veje frem for cykelstier og kollektiv trafik.
I byrådssalen takkede Kristian Würtz De Konservative for et rigtig godt forslag og sagde, at målet må være at få mest mulig mobilitet for pengene.
Nu kalder de to så det en »vej- eller infrastrukturfond« i debatindlægget.
For Steen Stavnsbo er det et positivt signal, som han betragter som en anerkendelse fra Socialdemokraterne af, at det er et fornuftigt forslag.
»Om det hedder en vejfond eller infrastrukturfond er mindre vigtigt, når indholdet prioriterer en forbedring af de trafikale forhold i byen,« siger han og kalder det frugtbart, at to parter, som er uenige på en række andre områder, kan mødes om at få løst trafikproblemerne i Aarhus.
Debat, side 10