Minister imod forslag om ny banegård

Banegården ligger bedst i centrum, lyder det fra transportministeren og flere Aarhus-politikere.

Artiklens øverste billede
En undersøgelse fra år 2000 konkluderede, at det ikke kan betale sig at udflytte hovedbanegården, fordi langt hovedparten af passagerne i togene sydfra stiger af i Aarhus. Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

For svært at komme til og fra centrum af Aarhus med tog og for dyrt.

Med disse argumenter nedskyder transportminister Magnus Heunicke (S) forslaget om at opføre en ny banegård uden for Aarhus.

»Der er jo en god grund til, at banegårde ligger i centrum af byerne. Det er af hensyn til passagererne, og det betyder jo, at man kan komme direkte til og fra Aarhus centrum med tog. Derfor mener jeg, at det er hensigtsmæssigt, at banegården ligger inde i centrum af Aarhus, og jeg tror, at det vil have negative konsekvenser for trafikbetjeningen af Aarhus, hvis den flyttes,« siger transportministeren i et skriftligt svar.

Han tilføjer, at det »nok heller ikke vil være helt billigt at begynde at opføre en helt ny banegård«.

Dermed går han imod flere folketingsmedlemmer, der i går talte varmt for at etablere en ny banegård uden for centrum af byen.

Der er store fordele ved at placere en banegård uden for centrum, for det vil bl.a. spare mange minutters køretid sammenlignet med i dag, hvor togene skal ind og vende i midtbyen.

Det vil lette trængslen på vejene og give bedre parkeringsmuligheder i midtbyen, lød det fra en række medlemmer af transportudvalget.

De er altså enige med ingeniøren Niels Kjær, der for nylig foreslog at opføre en ny banegård ved Eskelund mellem Viby Ringvej og Åhavevej. Forslaget er blevet diskuteret heftigt på avisens debatsider, ligesom flere lokale politikere har blandet sig i diskussionen. Venstres leder i Aarhus, Bünyamin Simsek, har kaldt forslaget for »visionært«, mens byens borgmester, Jacob Bundsgaard (S), afviste forslaget og argumenterede for, at banegården skal ligge i centrum.

Sammenligning holder ikke

Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, hæfter sig ved, at en ny bane over Vejle Fjord vil forkorte køretiden med 8-10 minutter, mens en banegård uden for Aarhus C vil spare endnu flere minutter i den såkaldte timemodel, som togfonden skal levere bl.a. på strækningen Aarhus-Odense og Aarhus-Aalborg. Men de to ting kan ikke stilles over for hinanden, indvender transportministeren:

»Sammenligningen med at bygge en ny banegård i stedet for at bygge en ny Vejle Fjord-bro holder ikke i forhold til timemodellen, fordi en flytning af Aarhus H ikke vil give den ekstra banekapacitet, som Vejle Fjord-broen medfører.«

Folketingsmedlemmer fra K og DF foreslog i JP Aarhus i fredags at opføre en ny banegård i Hasselager, da de mener, at det kan spare tid.

Hul i hovedet

Landspolitikernes melding fik teknisk rådmand Kristian Würtz (S), der tidligere har dumpet forslaget om en ny banegård ved Eskelund, til at udsende en pressemeddelelse, hvor han kalder en flytning af banegården for »hul i hovedet«, og argumentet om at forkorte rejsetiden »for tyndt«.

»Det er muligt, at det vil skære nogle ekstra minutter af rejsen, hvis man kommer sydfra, men hvis man skal skifte til et andet tog for at komme ind til midtbyen, er denne gevinst intet værd. Vi ønsker hurtigere kollektiv trafik for at kunne sætte mere gang i væksten i vores byer, men en udflytning af hovedbanegården i Aarhus vil virke væksthæmmende og ovenikøbet skabe ekstra rejsetid for aarhusianerne og gæster til byen,« siger Kristian Würtz.

Han understreger, at en undersøgelse i 2000 konkluderede, at det ikke kunne betale sig at udflytte hovedbanegården, fordi langt hovedparten af passagerne i togene sydfra stiger af i Aarhus.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, der er varm fortaler for udflytningen, understregede i JP Aarhus, at det kræver lokal opbakning, og den findes ikke engang hos hans partifælle byrådsmedlem Peter Hegner Bonfils.

»Banegården skal blive liggende midt i Aarhus. I Enhedslisten går vi som bekendt stærkt ind for at styrke den kollektive trafik, og fordelen ved togtrafik er, at de rejsende bliver kørt fra bymidte til bymidte, uden om privatbilismens kødannelser på vejene,« siger han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.