Brikker til den nye havn

Udvidelsen af østhavnen fortsætter med uformindsket styrke i sommerferien, og i denne uge støbes de sidste meter af den 800 meter lange, nye kaj, medens anlægget af en ny vej og jernbanespor netop er indledt.

En præstekrave piler uanfægtet over fliserne i den nye østhavn, medens et par nysgerrige mænd, tydeligvis med nogen fortrydelse, følger arbejdet med at lægge 320.000 kvm. fliser ud mod den 800 meter lange, nye kaj.

Sådan skulle det være, når man anlagde en haveterrasse derhjemme!

Thomas Stendrup styrer den lille kompakte maskine, som i et snuptag griber fat i en kvm. fliser, svinger stakken elegant rundt og lægger den fiks og færdig på den stabile grund.

Sammen med makkeren Thomas Pedersen når han at lægge 900 kvm. på en arbejdsdag, og sådan vil det være dag efter dag sommeren og det tidlige efterår igennem.

Man har nemlig travlt med at anlægge udvidelsen af Containerterminal Øst, inden man om et års tid skal rømme dele af nordhavnsområdet.

Brik for brik falder det store projekt på plads. I denne uge lægges det sidste stykke af kajen mod nord, som skal lægge grund til seks store kraner til læsning og losning, og på den modsatte side af Østhavnsvej har hollandske specialister netop afsluttet arbejdet med en vertikal dræning af de område på 75.000 kvm., som bl.a. skal bebygges med pakhuse.

Står man oven på de kæmpemæssige bjerge af sand i området, minder det nærmest om et ørkenlandskab, og det kan være svært at forestille sig, at her var før opfyldningen vand i 12 meters dybde. Oven på den opfyldning er lagt 3,5 meter sand, hentet i Århusbugten, og funktionen er at forbelaste området. Her kommer dræningen ind i billedet: Et utal drænrør er boret ned i undergrunden, og med sandets tryk mod bunden fremprovokeres en dræning af overskydende vand.

Når den proces er færdig, flyttes sandet til opfyldning af et stort bassin midt i havneområdet, og der kommer et område, som kan anvendes til eventuelt kommende udvidelser af aktiviterne.

Fornylig fik entreprenørfirmaet Per Aarsleff A/S efter licitation opgaven med at anlægge en ny vej og jernbanen parallelt med den nuværende Østhavnsvej.

Vejen skal forbinde tilkørslen til havnen med APM-terminalen, medens den nuværende Østhavnsvej bliver adgangsvej til Århus Stevedore Kompagni's kommende terminal.

Den terminal er projekteret til at blive 200.000 kvm. og skal afløse et tilsvarende areal i Containerterminal Nord. ÅSK terminalen skal være klar den 1. maj 2007.

Den nye vej er endnu ikke navngivet, fortæller ingeniør og projektchef Jens Nygaard Larsen, Århus Havn:

»Det kunne jo være, at borgerne havde forslag, og dem hører vi gerne, selv om vi ikke kan love at følge dem.«

Tja, man kunne jo kalde vejen for Nyhavnsvej.

joergen.hansen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.