Jazz for alle ører

Fra Dixieland til digitale toner. 18. udgave af Aarhus International Jazz Festival har musik for enhver smag. Nye spillesteder i Studenterhuset og ved åen.

Det handler om at tilbyde noget godt til alle. Sådan er filosofien bag den 18. udgave af Aarhus International Jazz Festival, der begynder lørdag den 15. juli.

»Modsat en festival f.eks. som Riverboat i Silkeborg, der primært koncentrerer sig om den traditionelle jazz, vil vi levere musik på det højst mulige niveau og samtidig ramme så bredt et publikum som muligt,« siger Mads Bærentzen, anerkendt jazzpianist samt bestyrelsesmedlem og kasserer i Aarhus International Jazz Festival.

Som eksempel på spændvidden nævner han foreningen Sun Ships festivalprogram som repræsentant for moderne strømninger i jazzen og Fodvarmeriet på Bispetorv som leverandør af "Everybody Loves Saturday Night" og andre klassikere.

»Og så er der selvfølgelig alt det midt i mellem,« konstaterer Mads Bærentzen med adresse til bl.a. fire koncerter med Klüvers Big Band i Ridehuset fra den 18.-21. juli.

Søgelys på solist

Bandet spiller ifølge Mads Bærentzen jazz, der »ikke er for "langhåret" og til at gå til«.

»Musikken fænger bredt og kan blive et af festivalens højdepunkter. Ikke kun fordi, jeg selv spiller med,« griner Mads Bærentzen og retter i stedet opmærksomheden på bigbandets unge solist dette år, sangerinden Malene Mortensen.

»Hun er fænomenalt god og bliver den næste i rækken af store, danske jazzsangerinder,« spår Mads Bærentzen, som også optræder med det syngende stortalent Mortensen i sin trio i Ridehuset den 18. juli.

Personlig hitliste

På sin hitliste over store musikoplevelser i den kommende uge har Mads Bærentzen også det amerikanske vokalensemble Take 6's optræden i Musikhusets Store Sal den 21. juli.

»Der er tale om vokalekvilibrisme af absolut højeste klasse. Samtidig er det et fedt show,« påpeger Mads Bærentzen.

Han nævner endvidere den camerounske bassist Richard Bonas festivaltyvstart på Train i morgen aften og den amerikanske pianist Jason Morans optræden på Voxhall den 17. juli som koncerter, der bliver værd at lægge ører til.

Richard Bona, der optrådte på jazzfestivalen i 2003, har spillet med bl.a. Herbie Hancock, Chick Corea, Pat Metheny og Joni Mitchell, men gæster Train med sit eget band og en multinational musik, der blander rytmer fra Afrika, Caraibien, Brasilien med vestlige toner.

Også Jason Moran leverer en musikalsk cocktail, hvor den unge klaverbokser blander jazz med klassisk, hiphop og rock. Moran er blevet hentet til festivalen af foreningen Sun Ship, der ifølge Mads Bærentzen spiller en stor rolle i kampen for at gøre jazz til andet end musik for piberygere i islændertrøjer. Et noget unuanceret image, der i en årrække har klæbet til genren. De fleste bliver dog overordentligt positivt overraskede, når de stifter bekendtskab med musikken og miljøet.

»For mange unge er jazz noget, deres forældre hørte, da de studerede. Men i kraft af Sun Ship har den moderne jazz vundet indpas hos den yngre generation i Århus, og under festivalen får den genre selvfølgelig ekstra fokus,« forklarer Mads Bærentzen.

Et af festivalens nye spillesteder, Studenterhuset, appellerer også til det unge publikum med navne som det rockede band I Got You On Tape og dansk-amerikanske Sonographic July.

Nyhed: Byens lyde

Et andet nyt tiltag er arrangementet Byens Lyde, der på en gangbro under Strøget lader to pianister med rødder i henholdvis jazz og klassisk duellere og improvisere på hver sit flygel.

»Det når da i hvert fald folk lige der, hvor de er,« konstaterer Mads Bærentzen, der mener, at festivalen har en passende størrelse i sin nuværende form.

København er storebror

»Vi skal ikke konkurrere med Københavns jazzfestival. Vores budget på 800.000 kr. er ren miniature i forhold til københavnernes. Selvfølgelig kunne det være spændende at gøre festivalen fem gange større og få fat i endnu flere store navne, men vi skal jo også tænke på, hvor stort et publikumsgrundlag, vi har og det faktum, at en meget stor del af arbejdet med at få stablet festivalen på benene sker med frivillig arbejdskraft« siger Mads Bærentzen.

Stor er interessen for festivalens første hovednavn, Sting, som spiller på lørdag i Rådhusparken. Den næsten udsolgte koncert opfatter Mads Bærentzen som værende uden for kategori.

»At kalde en koncert med Sting og et rockorkester for jazz ville jo nok være falsk varedeklaration. Men nu spiller han denne dato, og så satte vi ham i festivalregi,« siger Mads Bærentzen.

Det handler om at tilbyde noget godt til alle.

henrik.lomholt.rasmussen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.