Leder: Udfordringer

I MORGEN begynder tusindvis af børn i de århusianske skoler, såvel folkeskoler som privatskoler og friskoler. Nogle af børnene kender skolen i forvejen, andre skal til at begynde skolegangen.

Uanset hvor i skoleforløbet børnene befinder sig, kommer de forhåbentligt med en masse forventninger til "alle tiders skole", der var det ambitiøse mål, som de århusianske politikerne for få år siden satte sig. Forældre og lærere har forhåbentligt også mange forventninger, som det bliver skolens udfordring at indfri i det nye skoleår og årene efter.

Udfordringerne på de århusianske skoler er mangfoldige, alt efter skolens geografiske placering og demografien. Sidstnævnte, befolkningssammensætningen, er tidens allerstørste udfordring i Århus som andre steder i Danmark. Problematikken koncentreres om de skoler, hvor indvandrerbørn er i massivt overtal. Problemerne er ikke blot af sproglig og dermed faglig art, men afspejler også den kultur- og forståelseskløft, der er mellem nogle indvandrermiljøer og den danske skolekultur og samfundssyn.

Hvorvidt magnetskoletiltaget, hvor man bruger ekstra ressourcer på otte udvalgte skoler, giver resultater, ved man endnu ikke. Man ved heller ikke, om det frie skolevalg generelt vil bidrage til en bedre skole, eller det blot vil resultere i, at problemerne flyttes rundt.

Udfordringen for den enkelte lærer og den enkelte klasse kan måske forekomme overskuelig, men breder man blikket ud over hele det århusianske skolevæsen, toner en endog meget bred palet af udfordringer og problemstillinger frem.

Forældre forlanger større faglighed i undervisningen, og for at imødekomme det forlanger lærerne bedre sociale kompetencer hos børnene. Begge krav er relevante. Ligesom det er relevant at afsøge nye undervisningsformer og nye samarbejdsformer inden for skolens rammer.

De århusianske skoler har aldrig været bange for at afprøve nye ideer og udforske nye metoder i forskellige projektforløb. Denne nysgerrighed sættes forhåbentlig ikke over styr på grund af skolens mangeartede problemer.

Tværtimod skal man med ildhu og nysgerrighed afprøve nye veje til målet - det hele barn, der med faglighed, social kompetence og selvværd forlader skolen for at videreudvikle livskvaliteten i nye livsforløb.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.