Den arrogante rådmand

Rådmand Peter Thyssen er i færd med at ødelægge Danmarks tidligere bedste busselskab, mener skribenten.

JEG HAR siden 1975 arbejdet hos Århus Sporveje under adskillige rådmænd, rækkende fra højre mod venstre, og alle har været yderst tilfreds med ÅS. Nu har vi en fra det såkaldte midten. Her er tale om rådmand Peter Thyssen, bedrevidende og dog uden viden om, hvad der foregår hos ÅS.

Jeg vil nok kalde Peter Thyssen for den mest arrogante rådmand, vi har haft.

Lige fra dag et som rådmand, mente Peter Thyssen, at han vidste alt om kollektiv trafik og kunne snakke med om alt.

Det værste er dog det, han er i gang med for øjeblikket, nemlig at ødelægge Danmarks tidligere bedste busselskab, der indtil sidste år havde en præcision på næsten 100 pct. og aldrig en udgået vogn.

Men det skulle ikke være sådan, fordi sporvejene skulle kunne klare sig i en udliciteringsrunde, og hvordan gør man så det? Jo, man lader det gå ud over chaufførernes arbejdsforhold, koste hvad det vil.

Peter Thyssen har jo nogle store ambitioner om en kommende letbane, som sporvejene skal være med til at finansiere, og det gøres åbenbart bedst ved at ødelægge driften af sporvejene, så besparelsen kan gå til letbanen.

Det er utroligt at høre Peter Thyssen udtale sig om, hvor dyr Århus Sporveje er i sammenligning med andre. Men samme Peter Thyssen lukkede det nye sorteringsanlæg på forbrændingen; pris: 100 mio. kr. ud af skatteborgernes lommer, men det er åbenbart glemt. Det svarer til en tredjedel af det, der skal spares på Århus Kommunes budget næste år.

Så køber Peter Thyssen de små huse på Randersvej; 18 mio kr. uden at have byrådets bevilling.

Gal i hovedet

Det sidste, som nok kan gøre en ekstra gal i hovedet, var artiklen 6/7, hvor Peter Thyssen giver FOA hele skylden for den opståede situation ved Århus Sporveje.

Her viser Peter Thyssen, at han ikke har sat sig spor ind i, hvad der foregår. Han siger godt nok, at FOA og dermed chaufførerne tabte den anlagte voldgiftsag, men alligevel skulle Århus Sporveje betale en bod på 100.000 kr. for ikke at have sat noget andet i stedet for det opsagte. Peter Thyssen sagde også, at sommerplanen var uden fejl, men igen kan vi spørge, hvorfor skulle Århus Sporveje så betale 450.000 kr. i bod for manglende chaufførpauser.

Det eneste Peter Thyssen kunne sige, da chaufførgruppen havde nedlagt arbejdet i frustration over de tjenesteplaner, som vi skulle køre efter, var "Jamen, de er da tjenestemænd, og de må ikke strejke.«

Tjenestemænd

Det kan da godt være, at vi er tjenestemænd og ikke må strejke, men man kunne da trædes så hårdt på, at det blev løsningen, og vi fik da det ud af det, at de uduelige planer blev taget af bordet i utide. For det viste sig jo også, at chaufførerne havde ret, da de sagde, at planerne ikke kunne køres.

Peter Thyssens og sporvejenes fagforening (Kommunernes Landsforening) gik i det, der nærmest kaldes i døgnforhandlinger for at udarbejde nogle brugbare planer. Her blev man til sidst enige om planer, som skulle startes medio august.

Men nu, da Århus Sporveje og FOA skal blive enige om planen, trækker Århus Sporveje igen følehornene til sig og siger, at det ikke kan lade sig gøre, hvis ikke chaufførerne vil gå ned fra 48 timer til 36 timer, når der er fridag, men her taler vi overenskomst, som begge parter har skrevet under på i 2005, og disse løber til 2008.

Jeg synes allerede, vi har givet nok i forringelser af arbejdsforhold.

Jeg tror, at der under hele skuespillet ligger en skjult dagsorden, der skal gøre det så surt for chaufførerne, at de rejser.

Peter Thyssen og sporvejenes ordvalg gennem de sidste år har været, at der ville ske store forandringer på arbejdspladsen, men de sidste, som skulle mærke noget til det, var vore passagerer.

Er der nogle, som har mærket det, er det vore trofaste passagerer, som dagligt har måttet kikke forgæves efter en aflyst bus, og ingen information har man givet dem. De har måttet vente i telefonkø i op til en time for at få et svar, som ikke kunne bruges, og man har en hjemmeside, hvor driftsforstyrrelser ikke bliver opdateret.

Uduelig ledelse

Så byens borgere kan nu mærke, at vi har en uduelig ledelse, både hos Århus Sporveje og Århus Byråd med Peter Thyssen som ansvarlig.

Så kære rådmand Peter Thyssen, byens borgere ville være bedst tjent med, om du igen gik tilbage til skolevæsenet.

Det kunne jo også være, at HUR (Hovedstadens Udviklingsråd, der bl.a. styrer den offentlige trafik. red.) havde en stilling til dig i København, for vi så dig på tv mene, at københavnerne kunne lære Århus noget om kollektiv trafik.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.