Det er sygeligt

Mange af de syge chauffører var syge, længe før de nye turnusplaner var kendte. De er nu blevet gidsler i ledelsens unuancerede sygefraværsdebat.

GENNEM de seneste måneder har sporvejschaufførernes sygefravær været til debat - og til tider på en måde, så man næsten får det indtryk, at sygdom er noget, man kan vælge til og fra.

Ikke mindst ledelsens bidrag til debatten skaber et meget unuanceret billede af de faktiske forhold - et billede, som både er urimeligt i forhold til de syge, og som i værste fald forlænger sygdommen.

I FOA Århus mener vi, at arbejdsgiverne skal tage hånd om sygefraværet på arbejdspladserne, men indsatsen skal tage udgangspunkt i den enkeltes individuelle situation. Når ledelsen sammenkæder sygefraværet med chaufførernes utilfredshed med turnusplaner, så er det langt fra hele sandheden.

Mange af de syge chauffører var syge, længe før de nye turnusplaner var kendte. De er nu blevet gidsler i ledelsens unuancerede sygefraværsdebat. Flere af dem har læst i avisen, at når de blev kaldt til sygefraværssamtaler, så ville de blive fyret - et forhold, de fik bekræftet, når de sad i "venteværelset" og så kolleger komme grædende ud fra samtaler med en fyringsseddel i hånden - inden det var deres egen tur. Det var den kræftsyge, ham, der havde fået en blodprop, chaufføren, som blev overfaldet af en syg passager med en hammer, kvinden, hvis læge endnu ikke havde fremsendt den efterspurgte lægeerklæring og mange andre skæbner.

Alle fyret

Ledelsen skulle naturligvis tage hånd om deres situationer - og med personalepolitikken i hånden se til, om de kunne hjælpes til anden beskæftigelse. Det blev klaret på en halv time. De blev alle sammen fyret - vel at mærke af helt andre årsager end dem, som ledelsen præsenterede offentligheden for.

Imellem de sygemeldte er ganske vist også en gruppe af chauffører, som er syge af stress og kroniske lidelser grundet de nye turnusplaner. Ledelsen kunne let have undgået den situation.

Flere af de syge chauffører havde kendte lidelser, som man let kunne tage hensyn til. En kvindelig buschauffør kørte hellere korte vagter i flere dage end lange vagter i færre dage grundet rygproblemer. Hun fik lange vagter og måtte til sidst sygemeldes. En anden kunne kun køre bestemte busser med specielle sæder. Vedkommende måtte finde sig i mange forskellige busser og sæder på vagterne. En tredje kunne ikke køre en bestemt rute, hvor han tidligere havde oplevet et grimt overfald. Han fik netop denne rute i sin arbejdsplan.

FOA har gjort gældende, at arbejdsgiveren er forpligtet til at tage hensyn til kendte problemer, for så vidt det er muligt, men der har manglet vilje. Mange af de syge chauffører har oplevet det som en bevidst chikane - et forsøg på at slippe af med dem. Ledelsen kendte jo godt til deres lidelser - hvorfor skulle de så netop køre det, de ikke kunne klare? Denne følelse har i sig selv gjort det svært for chaufførerne at passe deres arbejde. Hvem bryder sig om at passe et arbejde, hvor man føler sig uønsket?

Det er derfor mildest talt utroværdigt, når sporvejsledelsen forklarer alle deres genvordigheder med sygdom.

Mange stresstilfælde

De mange langtidssyge har været kendt længe - hvorfor har ledelsen ikke for længst taget hånd om dem? Og hvorfor har ledelsen ikke for længst sørget for at erstatte de langtidssyge med nye chauffører? De mange stresstilfælde kunne ledelsen have forebygget. Hvorfor gjorde de ikke en særlig indsats for at fastholde disse i øvrigt kvalificerede chauffører?

Endelig hører det bestemt med til "historien", at manglen på chauffører i sommerferien ikke er et ukendt fænomen. Sidste sommer manglede ledelsen chauffører svarende til 26 stillinger. Det blev klaret med overarbejde - men det kan da ikke være ledelsens oprigtige mening, at planerne kun kan hænge sammen, hvis chaufførerne kører overarbejde?

Fakta er nemlig også, at chaufførerne lige nu kører nøjagtigt det, som ledelsen beder dem om - dog er der ikke stor vilje til at køre overarbejde - og det er vel dybest set forståeligt nok?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.