Ja til fortsat forhandling

14/7 SKRIVER sporvejsdirektør Torben Høyer i JP Århus, at "Der skal forhandles".

Hvor er det pragtfuldt, at ledelsen ved Århus Sporveje er kommet til denne konklusion. Dette har vi fra chaufførernes side sagt hele tiden.

Men det må også konstateres at de turnusmodeller der er blevet foreslået under seneste forhandlinger fra chaufførernes tillidsfolk, blankt er blevet afvist af ledelsen - de er for dyre.

Ledelsen har end ikke villet komme med en turnusmodel, som der så kunne forhandles ud fra. Dette kan kun opfattes som, at ledelsen ikke har haft mandat eller er villig til at nå et resultat, som det fremgår af aftalen fra 4. maj, og som Torben Høyer også henviser til.

Forhandlingsresultatet den 4. maj indeholder både en klar aftale og en hensigtserklæring. "Den klare aftale" er, at forhandlingsresultatet skulle udmøntes i nye og bedre planer.

Hensgter ikke nk

"Hensigtserklæringen" var, at det skulle ske senest den 14. august.

Hvilket alle chaufførerne forsat ser frem til, men således bliver det nok ikke - endnu en hensigtserklæring, som ledelsen ikke har haft mandat til eller er villige til at nå.

Behændigt kommer direktøren også ind på voldgiftsagen, hvor ledelsen fik ret i, at den kunne opsige en række lokalaftaler - korrekt. Men Torben Høyer undlader lige så behændigt, at Århus Sporveje fik en dom på 100.000 kr. for ikke at have sat noget andet i stedet for de opsagte lokalaftaler.

Lige så behændigt skriver direktøren, at busselskabet skal effektiviseres, og at dette er udstukket af et massivt byrådsflertal - korrekt - men igen undlades der at medtage resten af denne beslutning fra byrådet, nemlig at dette skal ske i samarbejde med chaufførerne.

Dette glæder chaufførerne sig til, at sporvejsledelsen lever op til - for det har været svært at se end til nu.

Torben Høyer skriver, at der sandsynligvis i uge 33 eller 34 (14.-25. august) ønskes at komme videre med effektiviseringsprocessen fra maj. Dette er jo noget nyt - den 4. maj var aftalen, der skulle forhandles om nye og bedre vagtplaner og ikke om en effektiviseringsproces.

Med henvisning til at sommerferiekøreplanen slutter den 23. september ser jeg, at det bliver ganske vanskeligt, at ledelsen når at have nye vagtplaner til chaufførerne klar til tiden, nemlig senest den 8. september.

Alle kan kun være enig i, at sygefraværet er alt for højt. For de kollegaer, der er arbejdsbetinget sygemeldt, er det alene ledelsen, der har ansvaret - ikke andre, som rådmand Peter Thyssen desværre har været ude med.

Sygefraværet har været højt på grund af en hel vanvittig og umenneskelig arbejdstilrettelæggelse, der langt fra var gennemtænkt og klart har været årsagen til mange kollegaers psykiske sammenbrud. Hvilket beklageligt har betydet en meget dårlig service over for bybuspassagerne - som jeg her gerne giver en undskyldning.

Chaufførerne har holdt deres del af aftalen fra 4. maj. Vi kører bus, og vi forventer så, at ledelsen holder sin del af aftalen. Ellers kan jeg se vanskeligheder ved at bevare roen på arbejdspladsen.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.