Træt af at være gidsel

Uenighederne mellem ansatte og ledelse i Århus Sporveje er ikke borgernes problem, det er et indbyrdes problem, som ikke vi skal mærke, skriver H.C. Sørensen.

15/7 STOD JEG og ventede på 9'eren kl. 15.07, men der kom ingen bus. Kl. 16.30 kom en ledbus med "Ikke i rute" i displayet. Jeg fægtede med arme og ben, og chaufføren standsede og tog mig med til Lystrup. Han havde fået besked på at tage til endestationen og køre derfra. Normalt er han i garagerne, fortalte han.

Min tålmodighed er slut nu. Det er fjerde gang, jeg oplever dette. På forskellige tidspunkter og forskellige ugedage, så jeg ønsker ikke at få at vide, at det var tilfældigt, for det er det langt fra, men vi passagerer orker ikke at klage, for der bliver ikke gjort noget ved det alligevel.

Vi er gidsler i et spil, som overhovedet ikke kommer os ved. Det er ikke borgernes problem; det er et indbyrdes problem, som ikke vi skal mærke.

Vi betaler vores skat, som bl.a. går til at drive Århus Sporveje. "Sygedagene" bliver refunderet fra en anden konto i Århus Kommune, altså endnu en udgift for borgerne.

Et spørgsmål om moral

Jeg har været ansat inden for staten i rigtigt mange år (35), i privat regi i 20 år, men aldrig har vi ansatte haft den moral, at det skulle gå ud over dem, man var ansat for.

Hvor er moralen henne? Jeg hører kun, at ledelsen har fejlen. Alle chefer fortæller, hvor dårlige de er til at lede dette busselskab, men sandheden, hvor er den henne?

Ingen borgere kan fatte noget af dette morads, det efterhånden er blevet til. Det er katastrofalt!

Hvorfor tager Folketinget ikke over?

Inden for staten er der igennem rigtig mange år blevet skåret ned på "goderne", mange er reduceret, mange er blevet afskediget p.g.a. besparelser og omlægninger, se blot på Skat m.fl., men amter og kommuner har først nu fået kniven, og forkælede som de er, kræver de ansatte deres ret uden at tænke over, at alle bør mærke sparerunderne. Der ser vi deres egoisme!

Vi betaler alle til amter og kommuner, så hvorfor skal de gå fri? I staten er der ikke blevet ansat tjenestemænd; hvorfor har amtet og kommunen stadigvæk haft denne ordning, som overhovedet ikke er nutidig og slet ikke passer ind i disse tider i 2006.

Enhver må gøre sig fortjent til deres job. Sikkerhedsnet må man selv individuelt og privat sørge for. Det giver den optimale indsats.

Meld jer konkurs

Det kan ikke passe, at folk, der ikke sikrer sig, blot kan få, fordi andre, der har sikret sig, skal betale til dem. Det må da være op til hver især, hvordan og om man vil leve livet her og nu eller tænke på et senere liv. Det kan de sidste da ikke bøde for.

Nedlæg hele Århus Sporveje, meld jer konkurs og start med et nyt busselskab med nye regler, der lever op til 2006 og fremover. Det sagde jeg til chaufføren, men han svarede: »Det kan de ikke, for vi er tjenestemandsansatte.«

I øvrigt har jeg et spørgsmål: Hvorfor kan Risskov have fem linjer (6, 16, 12, 56 og 58), der kommer på forskellige tidspunkter, så man altid kan få en bus? Jeg er ofte alene i bussen. Samtidig har Risskov De Blå Busser (119 o.fl. - foruden de "Røde"), men i Lystrup er der en bus linje 9.

Linje 53 kommer på samme tid som 9'eren, så det er ingen ekstra, hvis ellers de kommer. I Risskov har jeg aldrig været ude for, at busserne ikke kommer til tiden, og jeg kommer meget i Risskov på alle tidspunkter, så jeg ved, hvad jeg taler om.

Jeg kræver et fornuftigt og konstruktivt svar som borger i Århus.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.