Lærerformand på vej i panik

OM 25 ÅR VIL Århus have massive trafikale problemer. Den kollektive trafik er tæt på at bryde sammen under presset fra de tusindvis af århusianere, der lever i udkanten af byen i de nye vækstområder i Lisbjerg og Skejby.

Samtidig er forureningen af Århus' indre by fra de mange lastbiler, der hver dag skal ned til den voksende havn nu så massiv, at folk flygter ud af byen - væk fra støj og os.

De mange trafik- og miljøproblemer har betydet, at Århus nu ikke længere er et vækstcenter, hvor kreative kræfter og udvikling trives.

Det manglende multimediehus på havnen gav - sammen med lukningen af andre kulturinstitutioner - dødsstødet til byens magiske tiltrækningskraft.

Indrømmet, det er måske at stramme den, men sådan kunne Århus se ud i fremtiden, hvis det stod formanden for Århus Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen. Ifølge JP Århus 9/8 ønsker lærerformanden nemlig, at redde kommunens økonomi ved at sløjfe investeringen i fremtiden, som for eksempel havnetunnel, letbane og multimediehus.

Men det er et farligt ønske, som måske nok varmer i bukserne på kort sigt.

For på langt sigt vil det være ødelæggende for Århus, hvis ikke vi får løst vores voksende trafik- og miljøproblemer, samtidig med, at vi satser på nye erhvervs- og vækstområder, som for eksempel kulturen via et multimediehus på havnen.

Det er forståeligt, at man i desperation afsøger mulighederne for andre besparelser end dem, der nu lægges op til i kommunens sparekatalog og Gordon Ørskov Madsen har helt ret i, at ansvaret for Århus' dårlige økonomi ligger hos regeringen.

Men desperation og en uansvarlig mørkeregering må ikke overskygge en ansvarlig planlægning og udvikling af Århus.

Privat havnetunnel

Besparelserne kommer givet til at gøre ondt, men det kommer til at gøre meget mere ondt, hvis vi lukker ned for alt nytænkning og udvikling.

Og det gør vi, hvis de store trafikprojekter bliver sløjfet. Lad os i stedet være kreative og nytænkende i bestræbelserne på fortsat at udvikle Århus.

For eksempel kunne man lade private bygge og drive en havnetunnel, som dermed kunne bliver finansieret af brugerne. Nu handler det om, at se positivt på fremtiden og på de aktuelle besparelser.

Vi må ikke gå i panik, som Gordon Ørskov Madsen er på vej til at gøre.

For går vi først i panik og lukker ned for livsvigtige investeringer i fremtiden, kan vi lige så godt lukke Århus.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.