Gode navne sælger godt

Musikhuset Aarhus har ikke haft de allerbedste betingelser for markeds­føring og salg af koncerten med den engelske musicalstjerne Elaine Paige.

»Hun er jo ikke nogen fru Hvemsomhelst, så vi forventer klart at få udsolgt,« konstaterer Musikhuset Aarhus' marketingchef, Anders Hede.

Han taler om Elaine Paige, også kendt som The First Lady of British Musical Theatre, der giver koncert i Musikhusets store sal onsdag den 27. september.

Koncertaftalen kom ellers i stand på et af de allermest kritiske tidspunkter af året, når det kommer til markedsføring og salg: Lige op til sommerferien.

Dagspressen præsenterede nyheden 1. juli, da mange danskere allerede havde smækket feriekufferten i bagagerummet, hvis de da ikke sad klinet foran tv-skærmene for at følge VM i fodbold.

»Sommerferien og julen et par naturlige stopklodser i løbet af et kalenderår sådan rent salgs- og brugeradfærdsmæssigt, så det var ikke det bedst tænkelige tidspunkt for os at lancere koncerten. Men når man har med så store stjerner at gøre, så er det jo ikke os, der bestemmer, hvilke datoer, der spilles på. Vi har naturligvis en dialog omkring det, men det er i den sidste ende udbud og efterspørgsel, der sætter dagsordenen, og hvis et stort musicalnavn som Eline Paige vælger at tage på turné på et bestemt tidspunkt, så må vi indrette os efter det,« forklarer Anders Hede.

Han er dog ikke et sekund i tvivl om, at Elaine Paige og hendes 12 mand store orkester kan sælge samtlige 1.600 billetter i den store sal.

»Til trods for den "modne" pris (fra 565 kr. til 745 kr.) går billetsalget støt og roligt. Hun er jo et stort navn, og set i lyset af, at vi havde udsolgt, sidst hun gav koncert, så har vi en realistisk og klar forventning om, at det lykkes igen,« siger Anders Hede.

Ekstra rift om billetter

Han imødeser, at der nu bliver ekstra rift om billetterne, eftersom Musikhuset netop har hustandsomdelt programmet for de kommende tre måneder i 150.000 eksemplarer.

Hvis nogen i den forbindelse undrer sig over, at der ikke er gjort noget særligt ud af gæstespillet med Bolsjoj Balletten 11. og 12. oktober, så har det den enkle forklaring, at der er udsolgt.

»Vi måtte mere eller mindre melde udsolgt samme dag, som "Svanesøen" med Bolsjoj Balletten blev sat til salg. Der er tale om et absolut topnavn inden for ballettens verden, og på selve åbningsdagen for billetsalget stod folk i kø helt over til Ridehuset. Selvom alle, der stod i kø, sikrede sig en billet, så var der rigtig mange, der desværre ringede forgæves til vores billetkontor og til billetnet. Det er selvfølgelig dejligt at have sådan et navn i programmet, og det har da i hvert fald været en nem opgave for marketingchefen,« siger Anders Hede.

Tæt på udsolgt

Også festugekoncerten 7. september med Antony and the Johnsons er tæt på udsolgt, oplyser marketingchefen, der ikke umiddelbart kan pege på forestillinger eller koncerter, som tegner til at blive et salgsmæssigt flop.

»De forestillinger, hvor jeg kan konstatere, at salget er lidt mindre end forventet, tager jeg med sindsro, for det fanger vi i løbet af efteråret, når sæsonen er i gang,« forsikrer Anders Hede.

lisette.greve@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.