Kampagne mod øl-køb
Unge under 18 år har også et ansvar, mener cafeerne, der nu laver en kampagne ud af budskabet.
Det er ikke kun restauratørens skyld, når han bryder loven og serverer øl for mindreårige. Det mener brancheorganisationen Danmarks Restauranter og Cafeer, der nu går nye veje for at stoppe salget af øl til unge under 18 år.
»Vi vil i løbet af 14 uger lave en landsdækkende kampagne rettet mod de unge, der går ud på, at de også har et ansvar. Det bliver i form af klistermærker, Go-cards (gratis postkort, red.) og ølbrikker. Vi gør det, så de unge også er klar over, at de har et ansvar,« siger informationschef i Danmarks Restauranter og Cafeer Carsten Kruuse.
Bøde til unge
Han fremførte første gang ideen på et møde fredag formiddag, da 11 århusianske restauratører - hvoraf Morgenavisen Jyllands-Posten har afsløret 10 i at sælge øl til mindreårige - stod skoleret på Århus Rådhus. Samtidig pegede foreningen endnu en gang på, at de unge skal straffes, hvis de prøver at snyde sig til at købe øl.
»Vi har anmodet politiet om at skærpe opmærksomheden omkring den mulighed, der er for at få de unge til at leve op til restaurationsloven. Hvis de køber øl, så skal de straffes med en bøde,« siger Carsten Kruuse.
Århus-borgmester Nicolai Wammen, der havde indkaldt restauratørerne til mødet, synes, at kampagnen er en god idé, men mindre godt bryder han sig om at straffe de unge.
»Jeg synes, at kampagnen er bedre, end at man bruger bødeinstrumentet. Det giver i hvert fald ikke nogen mening at hæve bødestraffen for de unge,« siger han.