Leder: Bommert

DET MÅ efter omstændighederne være realistisk at antage, at privatbilismen er kommet for at blive. Også i Århus. Så længe der ikke er et moderne, driftssikkert og kundevenligt kollektivt alternativ, er både mennesker og byen afhængige af privatbilismen.

Og for nu at sige det meget pænt, så er Århus meget, meget langt fra at have et sådant alternativ. Tværtimod er de herskende tilstande inden for byens kollektive trafik befordrende for øget privatbilisme.

Blandt andet også derfor er det en bommert, når SF's trafikpolitiske ordfører i Folketinget, Morten Homann, der er valgt og bosiddende i Århus, endnu engang lufter sit hjertebarn: brandskatning af bilister i form af bompenge.

Homann har regnet sig frem til, at tvangsskatten på bilismen vil give langt mere end 100 mio. kr. årligt. Disse penge foreslår folketingsmedlemmet brugt til finansiering af letbanen i Århus.

Det sidste lyder selvfølgelig besnærende, men har ingen gang på jord, fordi det er urealistisk, for ikke at tale om uretfærdigt.

Byens radikale trafikrådmand er ganske vist også en varm tilhænger af at kommunerne kan få fri adgang til at indføre det, han kalder trængselsafgifter. Det kræver en lovændring, og den arbejder den udynamiske duo Homann/Thyssen ivrigt for.

Man får håbe, at såvel fornuften som mod og mandshjerte er rådende hos et folketingsflertal, så der ikke åbnes for en fri adgang brandskatning efter ideologisk forgodtbefindende.

Århus City Forening er selvsagt imod bompenge, fordi det vil lede handel uden om Århus City. Men mon ikke også eksempelvis Musikhuset Aarhus, ARoS og Aarhus Teater er skeptiske over for, at kulturoplevelser skal påføres en ekstra skat?

At der hersker problematiske trafikale tilstande inden for ringgaderne i Århus er uomtvisteligt. Men problemerne bør søges løst med alle andre midler end ekstraskat på sagesløse. Bl.a. bør man vel give den kommunale trafikplan en chance for at vise sit værd.

Det, der er størst behov for, er planlægning og det politiske mod til at træffe fremtidssikrede løsninger, og inden nogen så meget som ymter den mindste smule om bompenge igen, bør den kollektive trafik bringes i en tilstand, hvorom man kan sige, at den er et realistisk alternativ til privatbilismen for alle borgere.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.