Afsløring af ledelsens taktik

Jeg forudser, at sporvejsledelsen igen står og fortæller, at det ikke kan lade sig gøre at opnå enighed om nye turnusplaner, skriver Oxholm.

FOR NOGLE DAGE siden blev jeg ringet op af en journalist, der gerne ville have en kommentar til sygdomssituationen ved Århus Sporveje, men også gerne et kik i krystalkuglen om, hvordan jeg så fremtiden for de sygemeldte.

Journalisten fik svar på, hvad jeg kunne se i krystalkuglen, nemlig at det så ikke for godt ud med hensyn til, at alle busserne kom ud at køre i den kommende tid. Dette kom også til at passe.

Men hvad så jeg også i krystalkuglen?

Jeg så et puslespil, der samlede sig og gav et billede af sporvejsledelsens taktik, og dermed også forhandlingstaktikken, fra begyndelsen og et stykke frem i tiden.

"Brikkerne" begyndte med et byrådsflertal i 2003. Her blev det besluttet, at Århus Sporveje skulle trimmes økonomisk, og at dette skulle ske i samarbejde med chaufførerne.

Forhandlingerne begyndte, men det gik meget trægt - til tider uden fremskridt. I løbet 2004 og 2005 forhandledes der, men uden at der kom resultater ud af disse. Efterhånden blev det hverdag med ordene "Vi er enige om, at vi er uenige". Denne sætning viste sig at blive til en standardfrase.

Januar 2006 kom sporvejsledelsen med dens beslutning til den kommende sommervagtplan. Som alle ved, blev den ikke modtaget særligt venligt af chaufførerne. Igen forhandlinger med standardfrasen som resultat. Faglige møder - igen forhandlinger - standardfrasen på ny.

4. maj 2006 - efter flere dages faglige møder, og ingen busser til borgerne i Århus - blev der underskrevet et forhandlingsresultat, hvori det blev aftalt, at der skal forhandles om nye vagtplaner, som skal tages i brug ved sommerferiekøreplanens afslutning.

Sporvejsledelsen meddelte senere, at den ikke har nogen aftale - kun en hensigtserklæring!

Sporvejsledelsen udsendte efterfølgende et dementi og meddelte, at der skam var en aftale fra den 4. maj - alligevel! Men at ledelsen ikke så sig i stand til at nå det mål, som der var i denne aftale.

Manglende beviser

Rådmanden og sporvejsledelsen fortalte gennem pressen, at det var FOA, der var den skyldige, både hvad angik manglende villighed til at finde et forhandlingsresultat, og at der var mange syge chauffører. Beskyldningerne om skyldighed manglede beviser!

FOA er kommet med tre konkrete forslag til turnussystemer, som overholder de regler, der findes, og understreger, at chaufførerne er blevet syge af at køre efter de vagtplaner, som ledelsen egenhændigt indførte trods massive advarsler.

Det bliver dyrt

De forhandlinger, som skulle føre til nye vagtplaner fra den 14. august, jvf. aftalen fra 4. maj 2006, udsætter ledelsen igen til først at skulle påbegyndes den 23. september 2006!

På det seneste er der dog kommet besked fra sporvejsledelsen om, at forhandlingerne starter igen i uge 33 eller 34 (14.-25.august).

I krystalkuglen ser jeg, at sporvejsledelsen igen står og fortæller, at det ikke kan lade sig gøre at opnå enighed om nye turnusplaner. Ledelsen siger, at det er FOA, der ikke vil enighed!

Det vil blive alt for dyrt, og effektiviseringsprocessen vil ikke kunne lykkes.

I krystalkuglen ser jeg, at en journalist spørger: »De forslag som FOA er fremkommet med, hvad er det dyre ved disse forslag? Og har ledelsen selv et bud på, hvorledes vagtplanerne skal se ud?«

Ledelsen svarer:

»Det har ikke har været muligt opnå et tilfredsstillende resultat sammen med FOA. Derfor har vi alene udarbejdet nye vagtplaner, som skal træde i kraft med vinterplanens ikrafttrædelse - og denne vagtplan kan ikke diskuteres. For hvis denne ikke gennemføres, vil Sporvejene ikke kunne opnå de nødvendige ønskede besparelser.«

Når jeg i krystalkuglen ser disse vagtplaner, så ser jeg dem opbygget på præcis samme måde, som de vagtplaner, der blev præsenteret i foråret, og som afstedkom faglige møder over mange dage, og som medførte frustrerede chauffører med sygemeldinger som nogle af konsekvenserne: Vagtplaner med kørsel i modur, 1 pause pr. vagt, vagter på 9-10 timer, samt mange vognskift og linieskift i vagterne.

Med afsked for øje

Torben Høyer har hele tiden bedyret, i pressen, at det ikke har været hensigten - men virkeligheden viser noget andet. Normalt bliver en sygemeldt kollega bedt om at fremsende en lægeerklæring efter ca. tre ugers fravær - vi har kolleger, der har været fraværende i flere måneder, uden et sådant krav er fremkommet, og uden at Århus Sporveje på nogen måde har haft kontakt til kollegerne, indtil disse kolleger pludselig - i sygdomsperioden - indkaldes til sygesamtale nogle på højere plan end vanligt, nemlig med afsked for øje.

Jeg forstår godt, at kollegerne ikke bliver raske, når de chikaneres på denne måde. De har netop fået besked af egen læge, at de skal beskæftige sig med alt andet end det, der gør dem syge - nemlig Århus Sporveje. Hvis kollegerne var ved at komme tilbage på arbejdspladsen - så bombes de lige tilbage til sygdommen, nemlig stresssituationen. Var der alligevel en skjult dagsorden, Torben Høyer?

Ud fra de næsten tre år, som der er gået siden byrådsbeslutningen, er det blevet helt tydeligt, at ledelsens strategi og dermed taktikken har været at forhandle uden et egentlig ønske om at opnå noget som helst resultat, og skulle der endelig blive opnået et forhandlingsresultat, skal der springes fra dette så hurtigt som muligt.

Med ledelsesretten i hånden vælges til stadighed løsninger, som ikke lever op til Århus Kommunes personalepolitik om samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne, som det også blev understreget som en forudsætning ved byrådsbeslutningen for tre år siden.

Og det er med samme ledelsesret, på trods af personalepolitikken, at der bliver gennemført vagtplaner for chaufførerne uden deres deltagelse i forhandlingerne herom og deres accept heraf.

Krystalkuglens klarhed

Billedet er blevet meget sløret, og det er tydeligt, at energien i kuglen er svag - og med dette dystre billede for september 2006 er kuglen blevet kasseret - for tænk hvis krystalkuglen fik ret?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.