Klar, parat, skolestart

I den kommende uge begynder 2.914 børn i de århusianske folkeskolers børnehaveklasser. I år præges klasserne af større tilflytning, færre børn og en ny fordelingspolitik for de tosprogede elever.

Dyre Didl-skotasker eller ældre søskendes aflagte bliver pakket og gjort klar til den store dag. De fineste dress er fundet frem. Spændte piger og drenge får måske svært ved at falde i søvn i aften eller de kommende aftener, da hovederne er fyldt med forestillinger om forløbet af deres første skoledag.

I den kommende uge har årgang 2000 første skoledag, og omkring 2.900 børn begynder i de århusianske folkeskolers børnehaveklasser.

Ændringer mærkes

I år kommer skoler såvel som elever dog til at mærke ændringer. Børnehaveklasseelever på Skåde Skole og Sødalskolen skal lære at tale engelsk. Samtidig betyder Århus Kommunes nye fordelingspolitik omkring tosprogede elever, at flere skoler i vestbyen får færre i børnehaveklasserne.

Kommunens seneste statistik over fordelingen af de nye folkeskoleelever viser, at mange skoler oplever store udsving i elevtallene i forhold til det forgangne skoleår. Udsving der med flytninger og fortrydelser af skolevalg stadig kan have ændret sig i dagene op til skolestart.

Lone Nielsen, Børn og Unge-magistraten har ansvaret for at få dannet børnehaveklasserne. Hun understreger, at der kan være mange årsager til udsvingene.

»Det kan skyldes alt lige fra, at der er flyttet mange børnefamilier til området, at der ikke er født så mange, eller at der er sket en større søgning til naboskolerne,« fortæller hun.

Skåde Skole, Skødstrup Skole og Nordgårdskolen oplever den største vækst i elevantallet i børnehaveklasserne.

Anne Littauer, skoleleder Skødstrup Skole kan med 19 flere børnhaveklasseelever oprette fire klasser i år mod tre året før.

Styrket skolegang

»Der er simpelthen sket en stor tilflytning hertil, efter at der er kommet mange nybyggerier og solgt mange huse. Skolen vokser, og hvert eneste år får vi en klasse mere,« siger skolelederen.

Tilfældigheder, kalder skoleleder Kaj Grove Skåde Skoles stigning på 17 børnhaveklasseelever.

»Sidste år var usædvanligt, da vi fik færre elever, end vi plejer. Nogle valgte at sidde over, og de kommer så i år,« lyder forklaringen fra Kaj Grove.

Nordgårdskolen indleder i morgen de såkaldte heldagsskoler med en styrket skolegang og skoledage fra 8-16 for elever i 0.-3. klasse. Og det ser ud til, at områdets forældre har taget det nye tilbud til sig, udtaler skoleleder Rani Hørlyck, der glæder sig over, at hendes seneste tal viser et boom med 86 nye elever i skolens almindelige børnehaveklasser, 42 flere end ved skolestart året før. I år begynder desuden syv elever i særlige modtagelsesklasser, mod 18 året før.

Sprogtest bag valg

»Vores 0. årgang skal være vores flagskib. Nu har vi chancen for at genopbygge skolen efter at have mistet 70 elever i efteråret, primært på grund af det frie skolevalg,« siger skolelederen.

Stort set alle børnhaveklasseelever i skolens distrikt er blevet sprogtestet for at finde ud af, om de har et behov for sprogstøtte. Har de det, er valget enten heldagsskolen eller en centralt anvist skole med en lavere andel tosprogede elever.

Samtlige tosprogede elever i Århus Kommune er blevet sprogtestet vinteren igennem, og de, som har svært ved dansk, er blevet henvist til skoler, hvor andelen af tosprogede er under 15 pct.

Sprogtesten er hovedårsagen til, at Sødalskolen, Hasle Skole og Ellekærskolen oplever byens største nedgang i antallet af elever i børnehaveklasserne.

»Det er en god udvikling, som skolebestyrelsen har arbejdet på i flere år for at skabe en bedre fordeling af tosprogede børn med sprogvanskeligheder,« siger Nels Møller, skoleleder fra Ellekærskolen, som får 39 færre elever i børnehaveklassen .

Ny politik virker

Samme toner lyder fra skoleinspektør Ole Skov, Hasle Skole, der også bliver ramt af sprogtesten.

»Min personlige holdning er, at danske og tosprogede børn skal gå i skole sammen. Hvis ikke der var lavet sprogscreening, havde vi haft en overvægt af tosprogede, mens det i dag er fifty-fifty. Så set med Hasle Skoles øjne kan jeg sige, at den nye politik virker, for det beholder de danske forældre på skolen,« siger skoleinspektøren.

Frydenlundskolen bliver skolen med færrest børnehaveklassebørn af alle århusianske folkeskoler. »Det betyder, at vi har skullet skille os af med en børnehaveklasseleder, og det er trist. Det er klart, at vi ikke er glade for elevnedgangen, og det må vi se, om vi kan få gjort noget ved,« siger skoleleder Birgitte Rasmussen.

Efter sprogtesten er flere af Frydenlundskolens børnehaveklasseelever blevet henvist til Jellebakkeskolen. Jellebakkeskolen har gennem de senere år oplevet en støt nedgang i antallet af nye skolebørn, ifølge skoleleder Torben Antonsen, fordi den ligger i område, der er ved at ende som et sølvbryllupskvarter med få nye børn og tilflyttere. Men baggrunden for at tage imod tosprogede elever fra Frydenlundskolen er ikke udelukkende at få flere elever.

»Vi har få tosprogede elever, og vi vil gerne vil have, at vores børn møder flere tosprogede. Det giver en mere multikulturel blanding, og vi kan lære af hinanden. Samtidig tror jeg på, de tosprogede kan lære dansk hurtigere,« lyder det fra Torben Antonsen.

Med henholdsvis 94 og 95 nye elever får Tilst Skole og Skæring Skole flest elever i børnehaveklassen.

jonas.hvid@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.