Der er noget i luften ...
Billund er Vestdanmarks internationale lufthavn.
DET BLEV VIST sagt meget klart af vor statsminister under sidste valgkamp, at anlæggelse af en ny lufthavn ved Århus var stendød.
Vestdanmark har Billund Lufthavn som sin internationale lufthavn med tilstrækkelige udenlandske forbindelser til at servicere såvel erhvervsliv som den voksende turisme.
Billund Lufthavn gør det fremragende og har kapaciteten til fremtidige udvidelser. Trafikforholdene til Billund Lufthavn er under hastig forbedring. Når tilslutningsvejen fra E45 er færdig, kan Billund Lufthavn nås fra ethvert sted i Randers- og Århus-området på 1 time eller derunder. Det er der ikke mange storbyer ude i Europa, der kan gøre meget bedre.
Gå til vort naboland Tyskland og studér, hvordan forholdene er der. Der findes næppe eksempler på små byer som Århus, der gør krav på en lufthavn med udenlandske forbindelser, hvis man bor 100-200 km fra f.eks. Frankfurt, Düsseldorf, München eller andre større byer. Nej man accepterer at tage offentlige transportmidler eller køre i egen bil for at få en hurtig og direkte forbindelse fra en af de større byer.
Der er allerede i dag mange århusianere, der godt kan finde ud at tage til Billund eller Tirstrup. Det må være muligt at få de sidste til at vise samfundssind også.
Forkert placeret
At Århus Lufthavn i Tirstrup er forkert placeret, er vel efterhånden gået op for de fleste, men argumentet bliver jo ikke rigtigere af at blive gentaget igen og igen. Lufthavnen i Tirstrup ligger, hvor den ligger på grund af historien og kan selvfølgelig fortsat være udgangspunkt for indenrigsflyvning, lidt udenrigsforbindelser og charter. Derfor kan man vel godt forbedre infrastrukturen på Djursland al den stund at trafik til den eksisterende lufthavn benytter de samme veje, som er meget overbelastede om sommeren af sommerhusejere, og hvoraf en stor del såmænd kommer fra Århus.
En lufthavn genererer ikke nødvendigvis det store antal arbejdspladser, og det kan sagtens lade sig gøre at klare sig med det, vi allerede har i Vestdanmark og som kan udvides betydeligt. Virksomhederne og industriarbejdspladserne i Vestjylland har da klaret sig meget godt uden anden lufthavn end den i Billund.
En lufthavn er ikke et kommunalt anliggende. Det er et landspolitisk emne, og der bliver næppe nogensinde politisk flertal for at anlægge en ny storlufthavn nær Århus med Billund beliggende ca. 90 km væk.
I så fald tror jeg, udenlandske eksperter ville grine lidt og kalde dette for den bedste Århus-historie nogensinde. Nu har dette emne været genstand for debat de seneste 50 år, uden der er kommet en ny storlufthavn ud af det. Løbet er kørt. Billund Lufthavn blev anlagt i en tid, da man ikke kunne beslutte sig i Århus.
Ny lufthavn ved Århus har været drøftet her i medierne i flere omgange og altid med de samme argumenter. Århus er nødt til at affinde sig med at Vestdanmarks internationale lufthavn ligger i Billund, og det bliver den ved med. Men Århus har jo så mange andre flotte kvaliteter - et flot provinsbymiljø.
Blokerer indfaldsveje
Hvorfor lade dette spolere af en støjende og forurenende lufthavn, som ingen alligevel vil have liggende i baghaven. Og en storby set i europæisk målestok bliver Århus trods alt nok aldrig med en Grenaabane med bomme, der flere gange i timen går ned og blokerer en af de største indfaldsveje til byen. Den bane burde være tunnellagt for mange år siden.
Først en lufthavn, der aldrig blev til noget, derefter en baneløsning, der heller aldrig blev til noget.