Plan skulle skabe strid

Sommerkøreplanen havde kun et formål, og det var at skabe maksimal utilfredshed blandt chaufførerne med en konflikt til følge.

JEG ER FANGET I og træt af den her konflikt og er overbevist om, at det hele er det ønskede resultat af en meget nøje planlagt strategi fra Århus Sporvejes ledelse, og af visse ansvarlige politikere.

Vi kunne alle have undgået dette kaos.

Det begyndte med den meget omdiskuterede sommerkøreplan, som heldigvis nu er fortid. Skal vi vædde på, at vinterkøreplanen kommer til at ligne uhyggelig meget, og at konflikten fortsætter - som en ønsket del af ÅS' plan?

Kun en meget naiv person kunne have lavet sådan en turnusplan og samtidigt forvente, at voksne mennesker med et liv bare ville acceptere den. At lave en sådan elendig og umenneskelig plan krævede en målbevidst indsats.

Skaberen af sådan en plan ville, i hvilket som helst andet firma, være blevet fyret fra sin stilling pga. uduelighed - med mindre der var et skjult formål, og at formålet og metoderne var udtænkt, beordret og accepteret i forvejen af skaberens chef, som jo her kunne være . . . ?

Planen havde kun et formål, og det var at skabe maksimal utilfredshed blandt chaufførerne med en konflikt til følge.

Sporvejsledelsen må have vidst, og håbet, at vi ikke ville acceptere den plan - en plan, på hvis udformning vi ingen indflydelse fik. At skabe latterlige arbejdsvilkår vil altid fremprovokere en konflikt. Kun gennem en konflikt kunne ledelsen skabe sin eneste lovlige mulighed for at komme af med de dyre, tjenestemandsansatte chauffører - for hvem der ingen plads er i den ny regionplan - og fyre dem pga. f.eks. "ulovlige" strejker og sygdom.

Ledelsen burde nemt have kunnet lave ordentlige og omkostningsbesparende vagtplaner, men det har de åbenbart ikke valgt - fordi det ikke ville tjene deres formål? Beviset er den latterlige turnusplan.

De må have forudset, at tvangsgennemførelsen af planen ville koste mange dage i Århus uden busser, med faglige møder, store gener og utilfredshed blandt passagerer og chauffører.

Uden hjerte og moral

Men der må ligge andet og mere bag, når deres turnusplan bombede ÅS omkring 50 år tilbage i tiden.

Hvis den skjulte dagsorden er som skitseret ovenfor, må det forventes, at situationen ikke bliver løst med den "ny" vinterkøreplan i september.

Hvem er det så, der tager århusianerne som gidsler?

Det, der er sket, og de metoder, der er blevet brugt i denne krise, er groteske! Man kunne næsten forstå, at det kunne ske i et stort multinationalt firma uden hjerte eller moral, men det sker her - i Århus Kommune - mod kommunens egne ansatte.

Der har verseret rygter om, at der er blevet søgt om mange millioner kroner fra EU for at købe tjenestemændene fri af vores aftale.

Hvis det viser sig, at det er rigtigt, at det altid har været planen, kunne sporvejsledelsen og vores kære rådmand ikke bare have været ærlige fra starten og sagt, at der ikke var plads i den ny regionalstruktur til tjenestemænd, og købt os fri for længe siden, før alt det her startede?

Nej! Det ville være blevet for dyrt! Så hellere slæbe passagererne og chaufførerne gennem en opslidende konflikt for at reducere antallet af tjenestemænd - "gratis" - før de resterende tjenestemænd, til sidst, skulle købes fri.

Er sporvejs- og den politiske ledelse bedøvende ligeglade med passagerernes behov og tilfredshed og med chaufførernes liv og helbred, bare så de billigere kan købe os fri senere?

Hvis man ikke er en del af løsningen, så er man en del af problemet.

Peter Thyssen har forsømt sine forpligtelser som trafikrådmand, har bevist sin arrogance, egoisme samt sin uærlighed og uduelighed som rådmand. Hvorfor?

Nægter at blande sig

Han er kommunens trafikrådmand - den øverst ansvarlige for den offentlige busdrift - og føler åbenbart ikke, at den kaotiske bussituation er hans bord? Han nægtede at blande sig og tage ansvar i en krise, som er opstået på baggrund sporvejsledelsens fejlhåndtering af de effektiviseringskrav, som han har stillet den.

Måske skyldes hans passivitet, at det nuværende kaos er helt efter hans plan? Og at han kan ikke blande sig, uden at hans egentlige hensigter og involvering afsløres?

Men kan en ansvarlig rådmand acceptere, at en årtier gammel kommunal personalepolitik bliver tilsidesat og ignoreret af sporvejsledelsen for at opnå sine mål, og samtidig acceptere, at byens borgere bliver taget som gidsler for at fremme hans sag?

Rådmandens accept

At rådmanden ikke griber ind nu over for sporvejsledelsen fortæller mig, at han accepterer de anvendte metoder.

Han udtalte i sin tid, at den nu afdøde sommerkøreplan var "helt i orden og lovlig", og at "jeg har fuld tillid til, at sporvejsledelsen gør tingene ordentligt og lovligt" - klart uden at have blandet sig i processen.

Den blinde tillid blev groft misbrugt af sporvejsledelsen.

En ansvarlig rådmand bør ikke kunne fraskrive sig ansvar begrundet i ukendskab til sagen. Han må have pligt til, som trafikrådmand i en krisesituation, at skaffe sig fuldt kendskab til sagen.

Der er et udtryk på engelsk - "deniability" - der groft oversat til dansk betyder "evnen til at benægte".

"Deniability" betyder her, at sporvejs- og den politiske ledelse formår at holde den skjulte dagsorden skjult, fordi ingen kan bevise deres egentlige hensigter. De kan blot påberåbe sig "ledelsesretten": »Vi ønsker blot at indføre en mere økonomisk turnusplan...«

Rådmanden tror, at han har skabt sin nødvendige "uskyldighedsafstand" til en krisesituation, som han i sidste ende har ansvaret for. Han bruger "deniability" og sit ukendskab til detaljerne som undskyldning - men kan han det?

Forventer han, at han stadig - når alting går helt galt - kan stå tilbage og "dufte af roser" - så uskyldig?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.