Styr på trafikken

UDGANGSPUNKTET for JP Århus' kritik af mit forslag om bompenge i lederen 3/8 er forkert og temmelig manipulerende.

Jeg foreslår ikke bompenge indført, fordi jeg er imod privatbilisme. Tværtimod. Det er, fordi privatbilismen er kommet for at blive og ud fra en betragtning om, at Århus Kommune mangler ordentlig kollektiv trafik, at vi skal diskutere bompenge.

Hvis man skal håndtere begge udfordringer, er man for det første nødt til at regulere bilismen i de store byer, så man sikrer fremkommeligheden på indfaldsvejene og i bymidten. I dag sidder folk ofte i kø hele og halve timer med frustrationer og forurening til følge. Erfaringerne fra bl.a. Stockholm og Oslo viser, at tætheden i biltrafikken kan reduceres markant med bompenge.

For det andet vil bompengene kunne finansiere en ordentlig kollektiv trafik i byerne. Jeg har peget på en letbane i Århus, så vi kan få et hurtigere og mere smidigt system, der tidsmæssigt kan konkurrere med privatbilismen eller den næstbedste løsning: Flere busser. For at sådanne ønsker kan blive til virkelighed, skal der rejses penge, og i øjeblikket fattes Århus Kommune penge.

Succes med bompenge

Bompenge er indført med stor succes i bl.a. Oslo, London og Stockholm. I Stockholm var der i begyndelsen modstand imod det, men da borgerne mærkede forbedringerne i form af mindre trafik og mindre luftforurening, skiftede holdningen fra ca. 25 pct. tilslutning til et klart flertal, så lederskribentens ord om det uretfærdige i at indføre bompenge deles ikke af befolkningen i de byer, der har bompenge.

Lederskribenten peger også på, at Århus City Fore-ning er skeptisk over for bompenge. Men det overrasker mig ikke. Da man i 1970'erne, 1980'erne og 1990'erne indførte gågader, p-afgifter og tidszoner i de større byer var handelstandsforeningerne imod. De mente, at folk ville svigte butikkerne, når de ikke kunne parkere udenfor. De tog fejl, og nu er handelstandsforeningerne tilhængere af gågader. På samme måde med p-afgifter. Her var man også imod, indtil man fandt ud af, at den tidsbegrænsende parkering gav et større flow af kunder, fordi p-pladserne ikke var blokeret hele dagen. På samme måde tror jeg også, at en rolig og ren midtby på langt sigt blive et aktiv både for miljøet og handelslivet i Århus.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.