Tog-kaos skaber kø ved busserne

Når DSB har problemer, kan det mærkes hos det århusianske busselskab Abildskou A/S, der mandag betjente over dobbelt så mange passagerer som normalt.

Når DSB og Banedanmark har problemer med nedfaldne køreledninger, nedbrud i tog, aflyste afgange og lange forsinkelser, søger mange passagerer andre transportformer.

»Vi måtte sætte ekstra busser ind for at klare trafikken mellem Århus og København, og vi endte med at have over 1.000 passager flere, end vi ellers har på en almindelig mandag,« fortæller direktør i Abildskou A/S, Jess Abildskou.

På en almindelig mandag har Abildskou A/S omkring 800 passagerer, men på fredage og søndage kommer de ofte op på mellem 1.000 og 1.500.

Flere "tog-kunder" i år

Det er ikke første gang, at DSB's problemer har kastet nye kunder efter busselskabet. Da DSB døjede med forsinkelser i sommerperioden sidste år, kunne Abildskou A/S også mærke det.

»Men resultatet er lidt bedre i år,« siger Abildskou.

Selvom Abildskou A/S havde flere kunder end normalt i løbet af mandagen, tvivler Jess Abildskou på, at de alle sammen er kommet for at blive.

»DSB har deres trofaste passagerer, og vi har vores. Vi har før set, at kunderne igen vælger DSB, når de værste problemer er drevet over. Passagererne er ret trofaste mod det selskab, de plejer at bruge.«

Svær planlægning

Abildskou A/S har ind imellem svært ved at planlægge, hvor mange busser, de skal sætte ind, og det kan i værste fald gå ud over den gode service.

»Vi lægger meget stor vægt på at yde god service, men det kniber lidt, når vi rammes af pludselig travlhed som denne mandag morgen, da DSB måtte døje med nedfaldne køreledninger og lange forsinkelser. Vores ansatte er meget tålmodige, men på en dag som denne får de travlt med billetmaskinen, og når en chauffør får stillet det samme spørgsmål 50 gange, kan det godt være, han bliver lidt kort for hovedet. På sådan en dag kører vi jo med mange passagerer, som ikke har kørt med Abildskou før. De kender ikke til alle procedurerne og ved ikke, hvor vigtigt det er, at de kommer hurtigt ned til bussen, når færgen skal til at lægge til.«

Abildskou er særlig populær blandt studerende, da man kan købe billetter til halv pris med gyldigt studiekort. Men selskabet oplever også øget interesse fra øvrige passagerer.

»Der er sikkert mange, der brugte busserne, mens de studerede, og nu bliver de ved med at køre med os, fordi de kan lide vores komfort. På en rejse fra Århus til København tilbringer man en stor del af tiden på en færge, og det er der mange, der finder komfortabelt.«

Rutebil siden 1960

Abildskou har drevet rutebilsforretning i Århusområdet siden 1960, og i 1983 etablerede selskabet ruten 888, der siden har udviklet sig til en fast del af trafikken mellem Jylland og Sjælland.

Nu er det igen blevet tid til at udvide, og 30. oktober overtager Abildskou A/S det gamle familiefirma Søndergaards Busser med ni busser og 19 medarbejdere.

Ruter til 18 byer

Abildskou A/S sammenkører de to selskabers ruter og vil dermed kunne tilbyde busrejser til 18 danske byer fra Valby Station i København. Herunder Randers, Grenå, Hobro og Løgstør.

»Dermed må vi være det næststørste trafikselskab i Danmark efter DSB,« vurderer Jess Abildskou.

kasper.schutt@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.