Ingen nye tog til nærbane
DSB ville leje nye tog til Grenaabanen, men transportministeren sagde nej. SF kræver en forklaring.
Transportministeriet har spændt ben for DSB's planer om at leje nye tog til Grenaabanen. Dermed må passagererne på den østjyske nærbane vente indtil 2008 på nye tog. Det bekræfter trafikchef i DSB Erik Christensen.
»Vores bedste vurdering er, at de nye tog kommer i løbet af 2008. Vi havde planer om at leje Desirotog i Tyskland som erstatning, men det fik vi nej til fra Transportministeriet,« siger Erik Christensen.
Fynsk forsinkelse
Det er forsinkelsen af de nye IC2-tog til den fynske nærbane Svendborgbanen, der er årsagen til misèren. Det er det samme problem som ved de 83 omstridte, nye IC4-tog. Den italienske leverandør AnsaldoBreda har problemer med teknikken, og Grenaabanen får ikke Svendborgbanens desirotog, før italienerne leverer nye IC2-tog hertil. Det skulle ifølge den oprindelige tidsplan allerede været sket.
DSB kender ikke årsagen til transportminister Flemming Hansens (K) beslutning. Den undrer også SF's trafikpolitiske ordfører Morten Homann, der er valgt i Århus.
»Når DSB vurderer, at det er en god idé midlertidigt at leje tog i Tyskland, er det fuldstændigt uforståeligt, at transportministeren går ind og blokerer,« siger Morten Homann.
IC4 atter forsinket
Torsdag kom det frem, at IC4-togene igen bliver forsinkede. Derfor overvejer DSB nu at leje en række togsæt i Tyskland. De er blevet til overs efter fodbold-VM.
Morten Homann håber, at det betyder en ny åbning af muligheden for, at der bliver lejet tog til Grenaabanen.
»Det vil jeg tage kontakt til transportministeren for at drøfte,« siger SF'eren.
Fremgang trods alt
I øjeblikket er det gamle MR-tog, der er betjener passagererne på den østjyske lokalbane, som dog alligevel har haft passagerfremgang de seneste måneder.
»Vi har nydt godt af konflikten ved Århus Sporveje,« fortæller DSB's regionschef Knud Erik Bendixen.
Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Flemming Hansen.