Aben hopper fra side til side

SOM ALMINDELIG borger i Århus, der for det meste cykler og kun i mindre omfang kører i bus, har jeg længe forsøgt at finde ud af, hvad konflikten på sporvejene egentlig handler om. For det er som om, at hver gang en konflikt er løst, ja så dukker en ny op.

Og aben flyttes fra den ene side til den anden.

Faktisk minder hele konflikten om den, der nu kører på samme måde i Kastrup lufthavn.

Og ligheden er da ikke blevet mindre af rådmand Peter Thyssens skarpe udfald mod FOA forleden dag i JP Århus.

Her fik jeg nærmest det indtryk, at FOA bevidst ønsker at ødelægge en arbejdsplads og beskæftigelsen for mange af fagforeningens medlemmer. Jeg fik også det indtryk, at det er EU, der stiller krav om, at sporvejene skal udliciteres eller i hvert fald i udbud.

Og så er det, at kæden hopper af.

Kan det virkelig passe, at det kun er på grund af et EU direktiv, at byrådet har følt sig tvunget til at gå efter et udbud?

Eller kan det også skyldes, at nogen i byrådet er overbevist om, at det er muligt at udlicitere Århus Sporveje, uden at det går ud over kvaliteten. Det vil sige, uden at borgerne og dem, der kører med bus hver dag kommer til at opleve forringelser.

Ro i sindet

Jeg ved ikke, om rådmanden og formanden for FOA får løst konflikten.

Det er der jo ikke noget, der tyder på lige nu. Men bare for at jeg selv kan få lidt ro i sindet hen over sommeren, kan nogen i magistraten så ikke besvare et par spørgsmål, som bliver ved at presse sig på og i nogen grad ødelægger oplevelsen af en ellers dejlig sommer.

Har magistraten et mål for, hvor billig sporvejene skal være for at være konkurrencedygtige?

Og hvis man kender det mål og har kendt det længe, hvorfor er man så ikke kommet i gang noget før?

Hvordan forestiller man sig, at sporvejene skal nå disse mål enten som kommunalt selskab eller som privat selskab?

Og sidst men ikke mindst. Mener man, det er muligt at nå målet for besparelsen, uden at forringe de ansattes løn- og arbejdsforhold og dermed på sigt passagerernes oplevelse af god service?

Så vidt jeg ved, koster busser, reservedele og brændstof vel det samme uanset ejerformen af det selskab, der driver virksomheden.

Jeg vil meget taknemlig for at få svar på disse spørgsmål og mon ikke mange borgere med mig.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.