Thyssen slører egen indsats

I JP ÅRHUS VAR der 6/7 en stort opsat artikel med overskriften: Rådmand på konfrontationskurs. I artiklen påstås det, at rådmand Peter Thyssen hidtil har valgt at følge konflikten mellem chaufførerne og Århus Sporveje fra sidelinien, og at det er en faglig, men ikke en politisk konflikt.

Når Peter Thyssen påstår, det ikke er en politisk konflikt, forsøger han efter min opfattelse at sløre sin egen indsats i sagsforløbet, måske for at undgå de velkendte "snavsede" fingre.

Da Peter Thyssen tiltrådte som rådmand for mag. 5. meddelte han, at udlicitering af Århus Sporveje ikke stod på hans dagsorden. Det blev dog hurtigt på bedste radikale måde ændret, dog med angivelse af andre som værende de ansvarlige.

Politisk konflikt

Modsat Peter Thyssen mener jeg, konflikten er politisk, og når byrådet nærmest i panik ønsker prisen for busdriften i Århus presset så langt ned som muligt, uden det store hensyn til den hidtidige driftsikkerhed, skyldes det vel, at man ønsker at slippe billigst muligt i det kommende regionale trafikselskab, og det er der - ud fra et økonomisk hensyn - vel ikke noget at sige til.

Men på lang sigt kan det ikke undgå at komme til at gå ud over passagererne, og det synes jeg, det samlede byråd skulle vedkende sig sit ansvar for i stedet for at forsøge at vaske den af på buschaufførerne og FOA.

Men når så Peter Thyssen ved forskellige lejligheder har luftet sin drømmevision om en letbane, som efter Thyssens opfattelse for en stor del skal finansieres af besparelser ved sporvejene, hopper kæden af. Enhver kan vel se, at når besparelser ved sporvejene skal finansiere et sådant projekt, er det en politisk og ikke en faglig konflikt.

Når Peter Thyssen desuden skyder med skarpt efter FOA for ikke at være villige til at indgå aftaler, må han tale mod bedre viden.

Det kan vel ikke have forbigået rådmandens opmærksomhed, at der på det seneste har været indgået flere aftaler mellem Århus Sporveje, busselskabet og FOA, for løsning af konflikten, men at ledelsen har afvist forslagene til nye vagtplaner som værende for dyre uden at kunne komme med et bud på, hvad prisen på disse vagtplaner så skal være.

Man kunne fristes til at tro, at vi ikke kender alle dagsordener, men det får vi vel vished for, når vi kommer til første kvartal 2007.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.