Boom i service på bilernes aircondition

Værkstederne har aldrig før haft så travlt med service af århusianernes aircondition i biler. Sommervarmen og efterhånden ældre anlæg er årsag til, at århusianerne strømmer til for at få fuld glæde af deres aircondition.

Byens værksteder har travlere end nogensinde med at sørge for, at århusianerne kan køre rundt i den hede sommer uden at svede. Travlheden med at reparere og fylde kølemiddel på aircondition-anlæg i bilerne stiger i takt med temperaturerne, der gradvis får folk til at mærke, når køleanlægget ikke virker optimalt, lyder det samstemmende fra en række værksteder.

Forklaringen på de lange køer til service denne sommer er bl.a., at de ældre airconditionanlæg, som for alvor gjorde sit indtog i bilerne omkring årtusindskiftet, trænger til reparationer eller mere kølemiddel.

Flere reparationer

»Nu begynder folk at få problemer med airconditionen. Efter tre-seks år begynder reparationerne, og det handler ikke længere kun om service af anlæggene. Antallet af reparationer og eftersyn er vokset støt år for år, og i år er antallet markant højere end tidligere år,« siger værkfører Per Bendix, Axel Ketner A/S i Tilst, der har oplevet en stigning på 20 pct. i forhold til sidste år.

Kølemidlet i anlæggene siver langsomt ud af anlæggene, og efterhånden køler airconditionen tilsvarende mindre, og der skal påfyldes ny kølemiddel.

»De anlæg, der blev solgt omkring år 2000, begynder at lække nu. Hvis ikke folk har fået dem serviceret, begynder de at mangle kølemiddel. Folk kan ikke se på airconditionen, om den er i orden eller ej, og det finder de først ud af, når de har brug for det her i varmen,« forklarer Bjarne Madsen, værkfører for A/S BG Service Centers elværksted, der har omkring 20 ugentlige eftersyn og halvanden uges ventetid.

Ekstra kølemiddel

Hos Terminalen Århus A/S i Bilbyen er der også indkøbt ekstra kølemiddel til at hjælpe århusianerne gennem sommerheden.

»Vi har i den seneste tid haft mange med behov for eftersyn, fordi det har været så varmt,« siger værksteds- og reservedelschef Jack Pfundheller, der med 10 ugentlige eftersyn kan melde om en fordobling i forhold til sidste år.

Lars Jensen, værkfører hos Super Dæk Service i Åbyhøj, melder i øjeblikket om en spækket kalender og tre ugers kø for eftersyn.

Værkstederne hos de større bilforhandlere har også en maskine til at fylde kølemiddel på anlæggene i bilerne. Her er travlheden tilsvarende stor.

Hos Peugot i Viby kan værkfører Allan Purup melde om et boom i antallet af henvendelser om serviceeftersyn, så værkstedet i øjeblikket har 15-20 opgaver med aircondition om ugen.

Værkfører Bjørn Thomsen, Toyota Risskov, oplever ligeledes højsæson og har et dagligt eftersyn.

jonas.hvid@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.