Forklaring på den kollektive trafik ønskes

Der er ikke noget at smile ad i Århus, når man er tvunget til at benytte den kollektive trafik for at komme på arbejde.

ÅRHUS HAR fået ny borgmester, og han vil gerne have århusianerne til at smile. Han og byens tekniske rådmand stiller selv smilende op, når de skal præsentere deres visioner for byfornyelse - f.eks. på havnen - for Århus skal have noget at være stolt af. Om de også smiler af dagligdagen i Århus er ikke til at vide - for når det gælder byens daglige busdrift, er de begge stort set usynlige.

Afhængig af busser

Men vi - der er afhængige af busdriften for at klare vores dagligdag - smiler ikke. Jeg må dagligt bruge oceaner af tid på at finde ud af, hvordan jeg kan komme på arbejde.

Dels har byrådet sparet på linierne, så eksempelvis linie 26 ikke længere kører til min arbejdsplads på Skejby sygehus om aftenen og i weekenderne, dels er de resterende busser så ustabile, at jeg risikerer at skulle bruge flere timer på at komme på arbejde.

5/8 gik det helt galt. Jeg skulle møde i aftenvagt kl. 15.30. 26'eren kl. 14.56 fra Harald Jensens Plads var aflyst. 8'eren kl. 14.50 fra samme sted var aflyst, og dermed kunne jeg ikke nå 14'eren på Randersvej. Så jeg måtte til Park Alle, blot for at konstatere at 17'eren kl. 15.03 var aflyst.

Jeg er nu allerede for sent på den, men beslutter mig for at tage den næste 14'er kl. 15.22, men den er også aflyst. Det samme gælder den næste 17'er kl. 15.35.

Jeg skal på arbejde, og har ikke længere andre muligheder, end at fange en taxa. Regningen er allerede sendt til Århus Sporveje.

Jeg har allerede betalt for et månedskort, og mig bekendt er byens borgere lovet kollektiv trafik, som normalt ville sikre, at jeg kan komme på arbejde. Sådan forholder det sig bare ikke mere, og jeg mener faktisk at borgmesteren og rådmanden skylder borgerne en forklaring.

Forklaring ønskes

Forklaringen må meget gerne stå i forhold til borgmesterens og rådmandens havneudvidelsesprojekter. Og forklaringen må gerne stå i forhold til letbaneprojektet, som indtil videre har kostet noget nær et trecifret millionbeløb i opkøb af huse på Randersvej, alt imens byens borgere ikke kan komme på arbejde.

Forklaringern må også gerne sættes i forhold til rådmandens iver efter at indføre bompenge for privatbilister. Måske skulle der sættes turbo på denne træfsikre indtægt, for lige nu er der ingen der frivilligt vælger at benytte den kollektive trafik i Århus.

Endeligt må forklaringen gerne sættes i forhold til den hetz, som rådmanden udsætter chaufførerne og deres fagforening for. Det er prisværdigt, at chaufførerne holder de arbejdsvilkår ud.

Det er chaufførerne der kommer til at lægge ryg til passagerernes frustrationer, når vi ikke når det vi skal. Men som jeg er orienteret hos de chauffører, jeg har talt med, er de selv lige så frustreret over de kaotiske forhold, men som de siger, det er jo ikke dem, der planlægger, de kører bare.

Løber fra ansvaret

Chaufførernes forklaring lyder logisk. Der er næppe nogen der forestiller sig, at chaufførerne selv har stået for de planer som skaber det groteske kaos.

Alligevel erklærer Wammen og Thyssen igen og igen ledelsen deres tillid. Enten har de kort og godt ikke sat sig ind i sagen, alternativt er det vel det nærmeste man kan komme politisk ansvarsforflygtigelse. Under alle omstændigheder skylder de borgerne en forklaring. Nu.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.