Heldagsskoler gør klar til start

Pædagoger og lærere har i ugens løb forberedt sig på at skulle arbejde tættere sammen i hold, når Nordgårdskolen, Tovshøjskolen og Søndervangskolen skriver Århus-historie ved at tage hul på heldagsskolerne. Her skal de yngste elever gå i skole fra kl. 8-16.

En pædagog og to lærere sidder omkring to sammensatte borde midt i 3.c's klasselokale på Nordgårdskolen. Konstellationen med både lærere og pædagoger i klasselokalet skal skolens yngste elever vænne til, når de begynder i skolen på mandag.

Da skriver Nordgårdskolen, Tovshøjskolen og Søndervangskolen Århus-historie, når i alt 584 elever i skolernes 0.-3. klasser tager hul på den såkaldte heldagsskole, hvor de skal gå i skole fra kl. 8-16 for at give de tosprogede børn en bedre skolegang.

Det er ikke kun eleverne, som skal vænne sig til tanken, også de to faggrupper kommer til at arbejde sammen på en helt ny måde. Tidligere overtog pædagogerne i skolefritidsordningerne (SFO'erne) børnene fra lærerne efter endt skoledag, men nu er SFO'erne nedlagt. Pædagogerne er flyttet over i klasselokalerne, hvor de indgår på lige fod med lærerne.

Denne nye rollefordeling har personalet brugt en del af den forgangne uge til at ruste sig på.

Stor omvæltning

De to borde i 3.c's klasselokale har været omdrejningspunktet for tre pædagoger og fire lærere, som har mødtes hver formiddag i ugens løb og bl.a. fremhævet stærke og svage sider for at kunne udgøre et stærkt årgangsteam for de 52 børn på Nordgårdskolens 3. årgang.

»Det er en stor omvæltning. Vi har talt om, hvordan vi skal gøre brug af hinandens styrker og spille sammen som et godt team,« siger pædagogen Claus Gustafson, der understreger, at han ikke skal undervise, men kan arbejde projektorienteret og styrke børnenes sociale kompetencer. For eksempel kan han tage sig af urolige børn og lave andre aktiviteter med dem, så de ikke forstyrrer undervisningen.

Brug for styrke

3.c's klasselærer Dorthe Brødsgaard Mogensen og matematiklærer Lasse Christoffersen tilføjer, at forberedelserne også har handlet om at bestille bøger, forberede undervisning og finde ud af, hvordan børnene kan engageres gennem den lange skoledag.

»Vi har diskuteret, hvordan vi får de lange skoledage til at hænge sammen, uden at børnene flår hinanden. Der får vi brug for hinandens styrker,« fortæller Dorthe Brødsgaard Mogensen.

De to lærere beretter om en hektisk optakt til heldagsskolen, der har været fuld af ubekendte. Begge er usikre på, hvordan det kommer til at gå.

»Det har været stressende og forvirrende, men ledelsen siger, at vi bygger skibet, mens vi sejler. Jeg håber, at projektet bliver godt, men jeg synes, at det bliver lange dage for børnene,« lyder det fra Lasse Christoffersen.

Fokus på samarbejde

Den største udfordring set gennem skoleledernes briller har været at få styrket samarbejdet mellem lærere og pædagoger. Og det har ledelserne på de tre heldagsskoler lagt stor vægt på under forberedelserne. Således har konsulenter i ugens løb hjulpet medarbejderne på Nordgårdskolen og Tovshøjskolen med at knytte faggrupperne tættere sammen, lige som Søndervangskolen har brugt megen energi på at forberede nye årgangsteam med lærere og pædagoger.

»Forberedelserne har været ganske, ganske anderledes end tidligere med baggrund i beslutningen om at lave heldagsskoler. Den store opgave er udviklingen af samarbejdet mellem pædagoger og lærere,« konstaterer Jørgen Hulgaard, skoleder på Søndervangskolen, hvor omkring 175 elever skal i heldagsskole.

Hans kollega Jesper Lund Madsen, skoleleder på Tovshøjskolen er enig.

»Vi skal tænke skole på en anden måde. Lærere og pædagoger har forskellige baggrunde til at kigge på børnene. Vores største udfordring har været, hvad det er vi vil, og hvordan får vi brugt vores muligheder til at skabe en så varieret dagligdag for børnene, så de bliver klogere både undervisnings- og fritidsmæssigt. Personalet på Tovshøjskolen er klar,« lover skolelederen efter en uge med kursus og møder mellem lærere og pædagoger om de nye muligheder for holddannelse, projektundervisning og at se de kommende 150 indskolingselevers skoledag på en anden måde.

Et tiltrængt løft

Skoleleder på Nordgårdskolen Rani Hørlyck glæder sig til at tage hul på heldagsskolen, som omfatter 259 af skolens elever. For hun mener, at på en skole som Nordgårdskolen er det ikke længere tilstrækkeligt alene med lærernes kompetencer. Her vil pædagoger i klasselokalet give et tiltrængt løft.

»Nu handler det om at få lærerne og pædagogerne til at være to ligeværdige parter i klasselokalet. De skal gøre det, som de er gode til. Lærerne skal undervise, og pædagogerne skal tage sig af det socialpædagogiske. I et samspil kan de udvikle nye tilgange til at undervise tosprogede. Det spændende er, om de formår at udnytte hinandens styrker,« siger Rani Hørlyck, der i går på Hotel Scandic holdt pædagogisk dag for sit personale.

jonas.hvid@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.