Rapport: Aarhus-Hamborg på 1 time og 16 min.

Det er muligt at få togturen mellem Aarhus til Hamborg ned på 1 time og 16 minutter, viser ny rapport.

Artiklens øverste billede
I dag tager det 4,5 time at køre med toget fra Aarhus til Hamborg.

I dag tager det fire timer og 30 minutter at køre med tog mellem Aarhus og Hamborg.

Men ifølge en ny rapport fra Atkins, vil nye skinner og hurtigtog kunne reducere køretiden til blot 1 time og 16 minutter.

Og der er grund til at nyrenovere jernbanenettet, mener formand for Syddansk Mobilitetsråd Carl Holst (V).

”Det er utroligt, at vi har en togdrift, der er på niveau med de tophastigheder, man kørte med i 1950’erne. Jernbanen er forsømt i en grad, så den ikke er et reelt alternativ til bilen eller lastbilen,” siger han.

Slidte jernbaner

Ifølge rapporten fra Atkins skyldes den langsomme togdrift i dag udtjente skinner, gammelt materiale og manglende elektrificering.

Hvis der investeres i nye højhastighedsstrækninger og skinner, kan det i 2050 blive muligt at køre fra den jyske hovedstad til Hamborg på under halvanden time. Ifølge Carl Holst er især det dansk-tyske jernbanenet yderst vigtigt for Vestdanmark.

”Mange glemmer, at Hamborg er en langt større og vigtigere handelsby for Vestdanmark end København. Gevinsterne ved at binde det østjyske bybånd sammen med Hamborg via højhastighedstog er uvurderlig i forhold til at skabe fornyet vækst og nye arbejdspladser, men det kræver at vi kommer i gang nu,” siger Carl Holst.

Følg med nabolandene

Både Sverige og Tyskland vil i løbet af de kommende 10-15 år have et net af højhastighedstog, der vil blive bundet sammen med franske, spanske og italienske systemer syd for den danske grænse.

Danmark bliver her en bremseklods for den europæiske jernbanemotorvej, mener formanden for Syddansk Mobilitetsråd, der påpeger, at strækningen mellem Aarhus og Hamborg indgår i EU-Kommissionens forslag til det såkaldte TEN-T-program over de vigtigste infrastrukturstrækninger i Europa.

Både EU og nationale myndigheder er dermed forpligtet til at arbejde for TEN-T-nettets virkeliggørelse, og der vil samtidig være muligheder for europæisk medfinansiering til projektet.

Grøn effekt

Carl Holst påpeger også, at der er en positiv og grøn gevinst, hvis højhastighedstogene bliver en realitet.

”Alle i samfundet har stor fokus på at gøre noget for at nedbringe drivhusgasser og brugen af fossile brændsler, og her kan vi virkelig gøre en forskel, hvis viljen er til stede,” siger Carl Holst.

En bil udleder 3,5 gange så meget CO2 pr. 100 passagerkilometer end toget, derfor håber formanden på, at mange flere passagerer vil vælge hurtigtoget i stedet for bilen i fremtiden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.